Hyppää sisältöön

Naimisiin!

Avioliitto on yhdessä elämistä. Avioliittoon kuuluu iloa ja rakkautta. Aviopari haluaa sitoutua toisiinsa koko elämän ajaksi. Aviopari haluaa jakaa myös elämän raskaat vaiheet.

Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä. (1 Kor. 13:4, Uusi testamentti)

Hääpari polvistuu alttarilla.

Kirkollinen vihkiminen on pyhä toimitus. Siinä pyydetään yhteiselle liitolle Jumalan siunausta. Se on myös oikeudellinen tapahtuma. Vihkimisen jälkeen puolisot saavat oikeuksia ja velvollisuuksia. Kirkollisen vihkimisen suorittaa pappi. Toimituksessa on oltava kaksi todistajaa.

Kirkollinen vihkiminen on mahdollista, jos puolisot kuuluvat kirkkoon ja he ovat käyneet rippikoulun. Toinen vihittävistä voi olla myös muun kristillisen uskontokunnan jäsen. 

Kuusi askelta kohti kirkkohäitä

Haaveiletko häistä? Pohditko kirkkovihkimistä? Silloin olet oikeassa paikassa!

Nämä askeleet johtavat teidät läpi tarvittavien asioiden:

Häiden suunnittelussa sinua auttaa myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hääopasLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Opas ei ole selkokielinen.

Häitä järjestämässä?

Soita varauspalveluun tai pyydä yhteydenottoa.

Varaussihteerit palvelevat sinua arkisin ma–pe klo 9–15 numerossa 040 341 7011 (suomeksi) ja 040 341 7012 (ruotsiksi).

Esteiden tutkinta ja kuulutukset

Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille. Sillä varmistetaan, ettei avioliiton solmimiselle ole laissa mainittuja esteitä. Esteiden tutkinta tapahtuu kirkkoherranvirastossa. Esteiden tutkinta pitää aloittaa vähintään viikko ennen vihkimistä.

» Lue lisää esteiden tutkinnastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Avioliiton siunaaminen

Digi- ja väestötietovirastossa solmitulle avioliitolle voit pyytää siunausta. Alla oleva linkki vie sivulle, joka ei ole selkokielinen.

» Lue lisää avioliiton siunaamisestaLinkki avautuu uudessa välilehdessä