Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Vihkikaavan toteuttamistapoja on monenlaisia. Voitte jutella niistä etukäteen yhdessä vihkipapin kanssa vihkikeskustelun yhteydessä.
Yksinkertainen kaava voisi olla tällainen:
Esirukouksen ja raamatun tekstit voi lukea joku morsiusparin vieraista. Tehtävään voi kysyä esimerkiksi morsiusparin vanhempia, ystäviä, sisaruksia ja kummeja.
Vihkitoimitukseen ja hääjuhlaan kutsutaan vieraat usein kutsukorteilla. Pienissä häissä paikalla voivat olla vain hääpari ja todistajat. Suurissa häissä vieraita voi olla jopa useita satoja.
Perinteisesti häävieraat eivät näe vihkiparia ennen vihkitoimituksen alkua. Jos kirkossa on odotustila, voi vihkipari saapua kirkkoon odottamaan toimitusta jo ennen vieraiden saapumista. Usein vihkipari tulee kirkoon vasta, kun toimitus alkaa.
Vihkipari voi kävellä alttarille yhdessä. Morsian kävelee sulhasen vasemmalla puolella. Morsian voi saapua kirkkoon myös isänsä tai muun sukulaisen saattamana. Tällöin sulhanen odottaa morsianta kirkon etuosassa. Kun häämarssi alkaa soida, morsian ja saattaja lähtevät kävelemään kohti alttaria. Morsian kävelee saattajan oikealla puolella.
Sulhanen kävelee heitä vastaan ja kohtaa heidät kirkon keskivaiheilla tai etuosassa. Tämän jälkeen morsian ja sulhanen lähtee kävelemään yhdessä kohti alttaria. Morsian kävelee sulhasen vasemmalla puolella. Morsiamen saattaja astelee perässä ja kävelee omalle istumapaikalleen.
Muistitko, että perinteen mukaan
Kaason ja bestmanin paikka on seisoa yleensä hääparin takana. Kaaso on morsiamen ja bestman sulhasen puolella alttaria. He voivat istua myös penkissä.
Vihkikaavan toteuttamiseen on monenlaisia vaihtoehtoja ja niihin tutustutaan etukäteen yhdessä vihkipapin kanssa. Vihkitoimitukseen kuuluu aina raamatunlukua, puhe, kysymykset, aviopuolisoksi julistaminen, rukouksia, virsiä ja musiikkia.
Hääparin ei tarvitse jännittää vihkitoimituksen kulkua. Heidän ei tarvitse muistaa kaikkia yksityiskohtia ulkoa. Vihkipappi ohjaa tilaisuuden kulkua. Hän näyttää vihkiparille, milloin tulee polvistua tai kääntyä kirkkosaliin päin.
Vihkitoimituksen lopuksi pappi ojentaa vihkiparille raamatun ja onnittelee heitä. Hääpari kääntyy kirkkosaliin päin. Kanttori aloittaa loppumusiikin tai häämarssin. Hääpari lähtee kävelemään alttarilta käytävää pitkin kohti kirkon ulko-ovea.
Hääpari poistuu yleensä kirkosta viimeisenä vasta juhlavieraiden jälkeen. Silloin jää hääpari usein kirkon eteiseen, odotustilaan, urkuparvelle tai muuhun sopivaan tilaan odottamaan vieraiden poistumista. Suntio tai pappi kertoo, mikä on kyseisessä kirkossa sopiva tila. Kun juhlavieraat ovat poistuneet kirkosta, menee hääpari ulos. Vieraiden on aika onnitella avioparia.
Vihkiminen voidaan viettää myös morsiusmessuna. Se on jumalanpalvelus, johon sisältyy myös ehtoollisen vietto. Vihkipari ja häävieraat osallistuvat ehtoolliselle. Morsiusmessusta tulee sopia jo silloin, kun kirkkoa varataan. Morsiusmessuun varataan normaalia pidempi vihkiaika.