Martinseurakunnan strategia 2020-2022   

Missio (toiminta-ajatus)

Martinseurakunta on yhteisö, joka tarjoaa mahdollisuuden kokea yhteyttä armolliseen kolmiyhteiseen Jumalaan sekä yhteyttä ihmisten kesken.

Visio

Martinseurakunta on yhteistyökykyinen ja -hakuinen hengellinen yhteisö, jossa tehdään ja toimitaan yhdessä ja yhteistyössä. #minunmarttini

Arvot

Merkityksellisyys

  • Välitämme kokemusta siitä, että seurakunta ja sen toiminta ovat merkityksellistä.
  • Välitämme kokemusta siitä, että seurakunnan jäsenyydellä on merkitystä.

Yhteys – osallisuus – yhteisöllisyys

  • Rakennamme seurakuntaa ja kirkkoa yhteistyössä työntekijöiden ja seurakuntalaisten kanssa
  • Yhteinen toiminta ja tekeminen luovat kokemuksen yhteisöön kuulumisesta ja yhteisön merkityksellisyydestä

Esteettömyys

  • Huomioimme fyysisen, henkisen ja hengellisen esteettömyyden.
  • Tilojen esteellisyyden poistaminen
  • Olemme vieraanvarainen seurakunta
  • Kaikki ovat tervetulleita

Strategiset painopisteet

  1. Kasvatus – juurtuminen – merkityksellisyys
  • Tuemme ihmisiä kirkon ja seurakunnan jäsenyyteen ja tiedostamaan kirkkoon kuulumisen mielekkyys ja merkitys
  • Vaalimme seurakunnan toiminnan monimuotoisuutta, joka huomioi erilaiset seurakuntalaiset
  • Lähdemme toiminnassamme sisältö edellä, emme lokeroiden yksittäisiä ikäryhmiä
  • Tuemme hengellistä ja henkistä kasvua eri elämäntilanteissa ja -vaiheissa.
  • Ympäristö- ja ilmastoasoiden huomioiminen toiminnassa.

  1. Palvelun ulottuvuus
  • Seurakunta tarjoaa seurakuntalaisille mahdollisuuden auttaa ja palvella toisia ja saada sitä kautta merkityksellisyyden kokemuksia ja yhdessä rakentaa seurakuntaa.
  • Seurakuntalaisille tarjotaan aktiivisesti mahdollisuutta erilaisiin vastuutehtäviin
  • Seurakunta on arvojensa mukaisesti vieraanvarainen ja esteetön
  • Seurakunta tukee ja auttaa ihmisiä elämän kriiseissä
  • Jumalanpalvelus- ja hartauselämä tukevat hengellistä kasvua ja tarjoavat mahdollisuuden erilaisiin palvelutehtäviin.

  1. Viestintä
  • Monipuolisen ja seurakuntalaisia hyvin palvelevan ulkoisen viestinnän vahvistaminen
  • Sisältöjen luominen sosiaaliseen mediaan
  • Viestinnän yhteistyön parantaminen työyhteisön sisällä sekä muiden toimijoiden kanssa
  • Ympäristö- ja ilmastoasoiden huomioiminen viestinnässä

  1. Työyhteisön hyvinvointi
  • Hyvinvoiva työyhteisö itsessään on viesti myös ulospäin
  • Työyhteisön hyvinvoinnin systemaattinen arviointi
  • Työyhteisöviestinnän ja vuorovaikutuksen parantaminen