Martinseurakunnan strategia 2020-2022
Missio (toiminta-ajatus)
Martinseurakunta on yhteisö, joka tarjoaa mahdollisuuden kokea yhteyttä armolliseen kolmiyhteiseen Jumalaan sekä yhteyttä ihmisten kesken.
Visio
Martinseurakunta on yhteistyökykyinen ja -hakuinen hengellinen yhteisö, jossa tehdään ja toimitaan yhdessä ja yhteistyössä. #minunmarttini
Arvot
Merkityksellisyys
- Välitämme kokemusta siitä, että seurakunta ja sen toiminta ovat merkityksellistä.
- Välitämme kokemusta siitä, että seurakunnan jäsenyydellä on merkitystä.
Yhteys – osallisuus – yhteisöllisyys
- Rakennamme seurakuntaa ja kirkkoa yhteistyössä työntekijöiden ja seurakuntalaisten kanssa
- Yhteinen toiminta ja tekeminen luovat kokemuksen yhteisöön kuulumisesta ja yhteisön merkityksellisyydestä
Esteettömyys
- Huomioimme fyysisen, henkisen ja hengellisen esteettömyyden.
- Tilojen esteellisyyden poistaminen
- Olemme vieraanvarainen seurakunta
- Kaikki ovat tervetulleita
Strategiset painopisteet
- Kasvatus – juurtuminen – merkityksellisyys
- Tuemme ihmisiä kirkon ja seurakunnan jäsenyyteen ja tiedostamaan kirkkoon kuulumisen mielekkyys ja merkitys
- Vaalimme seurakunnan toiminnan monimuotoisuutta, joka huomioi erilaiset seurakuntalaiset
- Lähdemme toiminnassamme sisältö edellä, emme lokeroiden yksittäisiä ikäryhmiä
- Tuemme hengellistä ja henkistä kasvua eri elämäntilanteissa ja -vaiheissa.
- Ympäristö- ja ilmastoasoiden huomioiminen toiminnassa.
- Palvelun ulottuvuus
- Seurakunta tarjoaa seurakuntalaisille mahdollisuuden auttaa ja palvella toisia ja saada sitä kautta merkityksellisyyden kokemuksia ja yhdessä rakentaa seurakuntaa.
- Seurakuntalaisille tarjotaan aktiivisesti mahdollisuutta erilaisiin vastuutehtäviin
- Seurakunta on arvojensa mukaisesti vieraanvarainen ja esteetön
- Seurakunta tukee ja auttaa ihmisiä elämän kriiseissä
- Jumalanpalvelus- ja hartauselämä tukevat hengellistä kasvua ja tarjoavat mahdollisuuden erilaisiin palvelutehtäviin.
- Viestintä
- Monipuolisen ja seurakuntalaisia hyvin palvelevan ulkoisen viestinnän vahvistaminen
- Sisältöjen luominen sosiaaliseen mediaan
- Viestinnän yhteistyön parantaminen työyhteisön sisällä sekä muiden toimijoiden kanssa
- Ympäristö- ja ilmastoasoiden huomioiminen viestinnässä
- Työyhteisön hyvinvointi
- Hyvinvoiva työyhteisö itsessään on viesti myös ulospäin
- Työyhteisön hyvinvoinnin systemaattinen arviointi
- Työyhteisöviestinnän ja vuorovaikutuksen parantaminen