Taizén luostariyhteisö on toisen maailmansodan jälkeen Ranskan maaseudulle muotoutunut ekumeeninen veljeskunta, joka kutsuu luokseen viikoittain tuhansia nuoria ympäri maailmaa. Viikon aikana vietämme yhdessä rukoushetkiä, keskustelemme raamiksissa, osallistumme työpajoihin ja teemme alueen käytännön töitä. Taizéssä ei ole palkattua henkilökuntaa, vaan kaikki käytännön hommat teemme me itse pitkäaikaisten vapaaehtoisten ohjauksessa. Jokainen saa itselleen yleensä yhden työn viikon ajaksi, esimerkiksi aamupalan laittamisen, lounasastioiden tiskaamisen tai alueen roskisten tyhjentämisen. Töitä tehdä ryhmissä hyvässä seurassa. Iltaisin on aikaa mm. kokoontua alueen ainoaan myyntikojun Oyakin luo, josta voi ostaa pientä iltapalaa ja hengailla toisten kanssa tai alueen kirkkoon voi jäädä laulamaan toisten kanssa Taizén omia lauluja, jotka tulevat viikon aikana tutuiksi ja rakkaiksi.

Matka-aika on pe 26.7. - ti 6.8.2024. Perillä Taizéssä ollaan sunnuntai-iltapäivästä seuraavan lauantai-sunnuntain väliseen keskiyöhön. Taizé toivoo, ettei alueelta poistuta viikon aikana vaan ollaan kuten leireillä. Matka on tarkoitettu 16-29-vuotiaille. Mukaan mahtuu myös muutamia yli 30-vuotiaita.

Taizéssä oleskelu viikon maksaa 100 euroa ja sillä katetaan yksinkertainen ravitseva ruoka, majoitus parakeissa tai yhteisteltoissa (voit ottaa mukaan myös oman teltan) ja muu tarvittava, kuten vessojen ja suihkujen käyttö. Matkat taitamme Launokorpi Oyn tarjouksen mukaisesti lähtöpaikkakunnilta Helsinkiin bussilla, sieltä autolautalla Travemündeen ja Saksasta bussilla Taizéen asti. Matkakulut ovat 630 euroa alaikäisiltä ja 680 euroa aikuisilta ja tämä sisältää bussit, lautan, hyttimajoituksen ja ruuan lautoilla molempiin suuntiin, kaikki matkaan liittyvät tietullit ja muut maksut. Osallistuja voi maksaa summan kokonaisuudessaan (730/780 €) tai osallistua seurakuntansa kanssa varojenkeruuseen eli esim. myymällä sovittuja asioita tai hakemalla avustuksia. Seurakunnat hakevat myös omia avustuksia, kun lähtijämäärät ovat selvillä ja pyrimme saamaan matkan hinnan riittävän alas jokaiselle halukkaalle lähtijälle. Pieniä määriä matkarahaa on hyvä olla mukana, mutta Taizéssä pärjää ostamatta mitään.

Matkalle voit ilmoittautua www.lyyti.in/taize ja maksamalla samalla 100 euron varausmaksun. Loppuhinta tulee maksettavaksi kevään lopulla, kun varainhankinnat on tehty.

Voit olla myös yhteydessä oman seurakuntasi matkasta vastaavaan työntekijään. Mukaan on lähdössä nuoria ja nuoria aikuisia ainakin Turun Tuomiokirkkoseurakunnasta (Sofia Flinck), Turun Martinseurakunnasta (Jenni Haltia), Piikkiön seurakunnasta (Martti Haltia), Maskun seurakunnasta (Hanna Hyvönen) ja Liedon seurakunnasta (Antsa Virtanen). Jos et kuulu näihin seurakuntiin, mutta olet kiinnostunut matkasta, ota yhteys Martin seurakunnan Jenni Haltiaan.

Rukoushetki Taizén Sovituksen kirkossa.
Taizén kellot sekä nuoria aikuisia kulkemassa ruokatarjottimien kanssa kesäisenä päivänä.