Muistopaikkoja muualle haudatuille

Jokaisella Turun ja Kaarinan hautausmaalla voi muistaa muualle haudattua läheistä erityisellä muistopaikalla.

Turun hautausmaalla muistopaikkana on jo pitkään palvellut Menneitten sukupolvien muistomerkki pienellä aukiolla Vanhan hautausmaan keskellä.

Katariinan hautausmaalla muistokivi ja Paattisilla maahan upotettu risti ovat sankarihautojen vieressä.

Maarian kirkkomaalla muistopaikka on pystytetty pääportin oikealle puolelle ja Maarian keskisellä hautausmaalla kappelin läheisyyteen. Kärsämäen hautausmaalla muistopaikka löytyy muistolehdon ja kappelin välistä.

Kakskerrassa muistopaikka on pääportilta vasemmalle ja Kuusiston hautausmaalla muistopaikaksi pystytetty valurautaristi on kirkon pääsisäänkäynnin edessä.

Piikkiössä muistelupaikka on kirkon länsipuolella kallioleikkauksen muodostamalla tasanteella kirkon sakastin vieressä.

Muistokynttilän voi viedä myös viiteen muistolehtoon. Tilanpuutteen takia muistolehtoihin ei kuitenkaan voi viedä lyhtyjä.

Erityisesti pyhäinpäivänä ja jouluna muistopaikoille kerääntyy paljon kynttilöitä. Kynttilät tulee sijoittaa tarpeeksi kauas toisistaan. Liian lähellä toisiaan kynttilät saattavat kuumuudessa roihahtaa palamaan yhdessä. Hautausmailta toivotaan myös, ettei kynttilöitä laiteta muistopaasien päälle.