Turun hautausmaa

Sorakäytävä hautausmaalla mäntyjen keskellä.

Hautausmaantie 21, 20720 Turku

Turun hautausmaa perustettiin aikoinaan kaupungin ulkopuolelle arkkitehti Charles Bassin laatimien suunnitelmien mukaan vuonna 1807. Silloisesta vajaan 1,5 hehtaarin alueesta on kasvanut nykyinen yli 59 hehtaarin suuruinen hautausmaa, joka on suurin Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ylläpitämistä hautausmaista.

Hautausmaalla on kaksi siunauskappelia. Alueen keskellä kohoaa arkkitehti Erik Bryggmanin piirtämä Ylösnousemuskappeli vuodelta 1941 ja vuonna 1967 vihittiin käyttöönsä hautausmaan kaakkoiskulmassa oleva arkkitehti Pekka Pitkäsen suunnittelema Pyhän Ristin kappeli ja krematorio.

Sankarihautoihin on haudattu 901 talvi- ja jatkosodassa kaatunutta sankarivainajaa. Sankarihauta-alueen on suunnitellut arkkitehti Erik Bryggman ja sankaripatsas on kuvanveistäjä Jussi Vikaisen käsialaa.

Muistolehtoja on hautausmaalla kaksi. Pekka PItkäsen suunnitteleman muistolehdon keskellä kohoaa kuvanveistäjä Tapio Junnon teos Kirkastuminen vuodelta 1990. Lähellä sankarihautoja on arkkitehti Aarne Ehojoen suunnittelema Veteraanilehto vuodelta 1996.  Hautausmaalla on useita uurnahauta-alueita ja erityinen tuhkan sirottelualue.

Turun hautausmaalla on yhteensä noin 45 000 hautaa. Hautausmaalla on paljon kulttuurihistoriallisesti merkittävien vainajien hautoja ja arvokkaita nimekkäiden kuvanveistäjien suunnittelemia muistomerkkejä ja veistoksia.

Turun hautausmaahan voi tutustua alla olevan kartan avulla. Hautausmaan 60 hehtaaria muistoja ja kulttuurihistoriaa avautuu tunnettujen henkilöiden hautojen ja muistomerkkien avulla.

Turun hautausmaalla on myös omat hautausmaat muiden uskontokuntien vainajille. Ortodoksinen hautausmaa perustettiin vuonna 1823, roomalaiskatolinen vuonna 1936 ja islamilainen hautausmaa vuonna 1915. Juutalainen hautausmaa oli käytössä jo ainakin 1800-luvun puolivälissä.

Turun hautausmaan työnjohtajien yhteystiedot

• Heikki Haapa puh. 040 341 7517
  • Maria Santavuori puh. 040 341 7534
  • Seppo Karjalainen, puh. 040 341 7522

Suosituimpina aikoina huomioitava

Hautausmailla on ruuhkaa erityisesti pyhäinpäivänä sekä joulunpyhinä. Silloin kannattaa varautua ruuhkaan parkkialueilla.  Joulunpyhinä autoilu hautausmaille on estetty kävelijöiden suuren määrän vuoksi.

Suosituimpina aikoina muistolehtoihin muistopaikoille kerääntyy paljon kynttilöitä. Kynttilät tulee sijoittaa tarpeeksi kauas toisistaan. Liian lähellä toisiaan kynttilät saattavat kuumuudessa roihahtaa palamaan yhdessä.

Sekä pyhäinpäivän että joulun jälkeen hautausmailta kertyy runsaasti muun muassa kynttiläjätettä. Turun hautausmailla lajitellaan jätteet. Polttojätteelle, maatuvalle jätteelle, lasille ja metallille on hautausmailla kullekin omat selvästi merkityt jäteastiansa.

Autoilu hautausmaalla ja parkkipaikat

Autoilu hautausmaalla on kielletty ilman erillistä lupaa. Joulunpyhinä hautausmaa on niin ruuhkainen haudoilla kävijöistä, että hautausmaalle ajaminen on kokonaan estetty.

Parkkipaikkoja on eri puolilla hautausmaata:

• Vasaramäen puoleisella portilla ja sen vieressä pitkin hautausmaan sivustaa
  • Ylösnousemuskappelin portilla sekä siitä Ylösnousemuskappelille noustaessa (Hautausmaantie 21)
  • Huoltokeskuksen (Skarppakullantie 6) vieressä sekä sen itä- ja pohjoispuolella
  • Pyhän Ristin kappeli Skarppakullantien puolella (Skarppakullantie 2)
  • Muistolehdon portilla em. parkkipaikalta lähtevän Kiertokujan päässä yhdensuuntaisesti Uudenmaankadun kanssa
  • Vanhan hautausmaan portilla Uudenmaankadun varrella

Hautausmaan parkkipaikallakaan auto ei valitettavasti ole turvassa varkailta, joten hautausmaalla käydessä tai siunaustilaisuuteen tullessa autoon ei kannata jättää arvoesineitä. Seurakuntayhtymä ei vastaa autoihin jätetystä omaisuudesta.

• Ylösnousemuskappeli navigaattorissa: Ylösnousemuskappeli, Hautausmaantie 21, Turku
  • Pyhän Ristin kappeli (suuri kappeli, pieni kappeli ja alakappeli sekä krematorio) navigaattorissa: Skarppakullantie 2, Turku
Sydäniskuri Sydäniskuri
Esteetön kulku Esteetön kulku