Kirkko on kaikille

Olet yhtymän vammaistyön sivuilla. Täältä saat tietoa, miten voi osallistua kirkon toimintaan. Sinulla on mahdollisuus omanlaiseen seurakuntaelämään. Olet tervetullut osallistumaan kirkon toimintaan ja tapahtumiin kuten muutkin.

Teemme työtä kehitysvammaisten, viittomakielisten ja muiden vammaisten, kuten näkövammaisten ja liikuntarajoitteisten kanssa. Annamme apua ja tukea myös mielenterveyden asioihin.

Seurakuntien yhteisen vammaistyön diakoniatyöntekijät ovat sinua varten:

Tarvitsetko kuuntelijaa?

Voit ottaa meihin yhteyttä, jos haluat pohtia yhdessä uskoon, toivoon, iloon suruun liittyviä asioita. Tai sinua mietityttää elämäntilanteesi tai vammasi kanssa eläminen?

• Varaa aika työntekijälle joko soittamalla, tekstiviestillä, whatsappissa tai sähköpostilla
  • Voit tulla yksin tai tukihenkilön kanssa
  • Voimme tavata kotonasi, asumisyksikössä, sairaalassa tai muualla.
  • Keskustelumme ovat luottamuksellisia.

Teemme yhteistyöta monien tahojen:

• Järjestöt
  • Kaupungit (Turku ja Kaarina)
  • Toimintakeskukset
  • Asumispalvelut
  • Varhan alaiset palvelut (sosiaali- ja terveystoimi)

Saattajakortilla seurakuntien tilaisuuksiin

Onko sinulla saattajakortti tai EU:n vammaiskortti (A-merkinnällä)?

Nyt saattaja tai avustaja pääsee maksutta mukaasi seurakuntayhtymän maksullisiin tilaisuuksiin. Sinulla voi olla kaksi korttia, jolloin sinulla on oikeus kahteen avustajaan. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi pyydettäessä, kun käytät saattajakorttia.

Lisätietoja: turku.fi/saattajakorttiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Haluatko vapaaehtoiseksi vammaisten pariin?

Turun alueella asuu kehitysvammaisia sekä näkö- ja liikuntarajoitteisia, jotka haluaisivat osallistua jumalanpalveluksiin tai muihin seurakuntien tilaisuuksiin, mutta eivät yksinään pysty lähtemään liikkeelle.

Voisitko sinä lähteä ja ottaa joskus mukaasi kirkkoon tai muuhun tilaisuuteen apua tarvitsevan? Vapaaehtoinen on koko tilaisuuden ajan sekä matkoilla kodin ja kirkon välillä apua tarvitsevan henkilön tukena. Toiminta on keikkaluonteista ja tilaisuuksia on sekä arkisin että viikonloppuisin. Koulutamme ja perehdytämme tehtävään. Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet löydät osoitteesta vapaaehtoistyö.fi/turkuLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Saavutettavuus, aktiivinen osallisuus ja yhdenvertaisuus

Saavutettavuus, osallisuus, yhdenvertaisuus ja esteettömyys ovat tärkeimmät mahdollistavat tekijät osallistua seurakunnan toimintaan jokaiselle ihmiselle. Kirkolla on oma saavutettavuusohjelma, jolla halutaan luoda uusia näkökulmia saavutettavuuden, esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden luomiseksi kaikille.

Kirkolla on oma saavutettavuus-sivusto, jolta löydät tietoa saavutettavuudesta, esteettömyydestä, aktiivisesta osallisuudesta ja yhdenvertaisuudesta. Kirkko kuuluu kaikille ja me olemme kaikki arvokkaita Jumalan silmissä.

Taustalla vammaisneuvostot ja -työryhmä

Vammaisten tarpeet halutaan kuulla ja huomioida. Vammaisneuvosto, vammaistyöryhmä ja kuurojen seurakuntaneuvosto ovat vammaisten äänenä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymässä. Suunnittelemme toimintaa kirkon saavutettavuusohjelman pohjalta.

Vammaisneuvosto

• edistää toiminnallaan seurakunnallisten palvelujen soveltuvuutta kaikille
  • haluaa lisätä seurakunnan työntekijöiden, luottamushenkilöiden ja seurakuntalaisten osaamista vammaisten ihmisten kohtaamiseen
  • järjestää tarvittaessa koulutuksia vammaisuudesta
  • edustajat valitaan vammaistyöryhmän jäsenyhdistyksistä. Lisäksi siinä on seurakuntayhtymän luottamushenkilöitä ja viranhaltijoita.
  • toimintakausi on 2 vuotta.
  • lisätietoja vammaisneuvosto toiminnasta voi kysyä sihteeri Tarja Muuriselta p. 040-3417280

Vammaistyöryhmä

• suunnittelee ja toteuttaa yhdessä työntekijöiden kanssa seurakuntien alueellä tehtävää vammaistyötä
  • siinä on mukana paikallisia vammaisjärjestöjen edustajia