Turun tuomiokirkko tuo historian tähän päivään

Turun tuomiokirkko on Tuomiokirkkoseurakuntaan kuuluvien kotikirkko, mutta myös Suomen kansallispyhäkkö ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon pääkirkko. Sekä arkkipiispa että Turun piispa pitävät Turun tuomiokirkkoa kotikirkkonaan. Sana "tuomiokirkko" periytyy latinan sanasta "domus", joka tarkoittaa nimenomaan piispan kotikirkkoa. Käännösvirheen takia se on muuttunut suomeksi muotoon "tuomio". (Sanan synonyymi, katedraali, taas tulee latinan sanasta "cathedra", joka tarkoittaa piispan istuinta.)

Turun tuomiokirkko on ollut Suomen pääkirkko sekä katolisena aikana että protestanttisena aikana uskonpuhdistuksen jälkeen. Kirkkoa pidetään Suomen arvokkaimpana rakennushistoriallisena muistomerkkinä. Se vihittiin tuomiokirkoksi vuonna 1300 ja sai nykyisen muotonsa suurimmaksi osaksi 1400-1500-luvuilla. Turun palon 1827 jälkeen Turun tuomiokirkolle tehtiin palossa tuhoutuneet sisustus ja torni.

Lisää Turun tuomiokirkosta voit lukea Tuomiokirkon omilta sivuilta tämän linkin takaa.

Käynti kirkossa

Turun tuomiokirkko ja sen yhteydessä toimiva Tuomiokirkkomuseo ovat avoinna päivittäin klo 9-18. (Tilaisuuksien ja tapahtumien aikana kirkkoon ja museoon ei kuitenkaan pääse kiertelemään.) Kirkkoon on ilmainen sisäänpääsy, Tuomiokirkkomuseon pääsymaksu on 2€ / 1€. Museoon käy myös Museokortti.

Infopisteestä löytyy opasesitteitä sekä muuta materiaalia kirkon tiimoilta. Tuomiokirkkoon voi tutustua esimerkiksi älykännykän avulla myös Citynomadi-palvelussa. Kirkosta löytyy QR-koodeilla lisätietoa kustakin kappelista. Kirkosta löytyvä koodi on nettilinkki Citynomadiin, joten tekstejä voi lukea myös kotoa.

Jos sinulla on jotain kysyttävää käynnistä Turun tuomiokirkossa, vahtimestarit auttavat mielellään. Heidät saa kiinni puhelinnumerosta 040 341 7100.

Tuomiokirkon historiaa

Turun tuomiokirkon vuosisatainen historia ulottuu rauta-ajan lopulta koko kirjoitetun historian läpi tähän päivään. Hiukan pintaraapaisua historiasta voi löytää Citynomadi-palvelussa.

Siirry tästä linkistä Tuomiokirkon opastukseen Citynomadi-palvelussa