Kastepuu Valon pisaroita

Sunnuntaina 13.1.2019 Pyhän Katariinan kirkossa otettiin käyttöön tekstiilitaiteilija Silja van der Meerin suunnittelema ja toteuttama kastepuu.

Kastepuu on nimeltään ”Valon pisaroita”. Nimensä mukaisesti puun vihreillä hennoilla lehdillä on kiinnitettynä kastehelmiä muistuttavia lasihelmiä. Valon siivilöityessä kirkon sivuikkunoista, lasihelmet välkehtivät kauniin ja herkän aamukasteen tavoin.

Kastepuu on tehty käsityönä. Puun runko ja oksat on neulottu pellavalangasta. Lehdet ovat saaneet muotonsa virkatusta pellavasta. Oksille ripustettavat valkeat kyyhkytkin ovat nekin käsityönä tehty.

Kastepuuhun lisätään vuoden mittaan jokaiselle seurakuntaan kastetulle oma nimetty lintu. Visuaalinen ilme muuttuu viikko viikolta ja loppuvuodesta puu on valkoisenaan kastekyyhkyjä.

Tekstiilitaiteilija Silja van der Meer saa inspiraationsa luonnon pienistä ihmeistä. Langalla voi piirtää kankaalle valon leikin. Pyhän Katariinan kirkon kastepuu on neulottu ja virkattu pellavasta. Taideteokseen on tallentunut niin aamukaste kuin seurakunnan kasvu. Kirkkotekstiili voi avata Raamatun sanomaa ja tuoda sanoman lähemmäs ihmistä. Taiteilija Silja van der Meerin televisiohaastattelu "Luonnon ihmeet kankaalle" YLE Pisara -ohjelmassa 3.7.2021 on katsottavissa YLE Areenassa.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Linkki avautuu uudelle välilehdelle.

Tammikuun vauvakirkkoon kutsutaan erityisesti edellisen vuoden aikana kastetut vauvat läheisineen. Vauvakirkosta voi noutaa oman kastekyyhkysen muistoksi itselleen.

Lisäksi Katariinanseurakunta lahjoittaa jokaiselle Katariinanseurakuntaan kastetulle lapselle puuntaimen, jonka Suomen Lähetysseura istuttaa Tansaniaan. Lue lisää seurakunnan kestävän kehityksen kastelahjasta lähetystyömme sivustolla.

Kastepuun kyyhkynen.

Kastepuun kyyhkynen

Kastepuu, johon on ripustettu valkoisia kastekyyhkyjä.
Kastepuu "Valon pisaroita" Pyhän Katariinan kirkossa.