Krematorio

Turun krematorio sijaitsee Turun hautausmaalla, Pyhän Ristin kappelin alakerrassa, osoitteessa Skarppakullantie 2.

Krematorion toimisto on avoinna

• ti–to klo 8.00–15.45
  • pe–la klo 8.00–15.30
  • ma suljettu

Puh. 040 3417 537

Krematorion läheisyydessä on pieni pysäköintialue.

Infograafi krematorion palveluista. Kuvan sisältö on tekstinä sivulla.

Uurnan noutaminen krematoriosta

Uurnan voi noutaa krematoriosta aikaisintaan kahden viikon kuluttua siitä, kun vainaja on tuotu tuhkattavaksi. Seurakunta ei erikseen ilmoita tuhkauksen valmistumisesta ja uurnan noutamisesta omaiselle. Omainen voi noutaa uurnan itse tai antaa sen tehtäväksi yksityiselle hautaustoimistolle. Jos hautapaikka on Turussa tai Kaarinassa, uurnanlaskutilaisuus varataan erikseen seurakuntayhtymän hautatoimistosta.

Jos hautapaikka on muualla kuin Turun hautausmaalla, omainen allekirjoittaa tuhkan noutamisen yhteydessä tuhkanluovutuslomakkeen. Jos hautapaikka on muualla kuin Turussa tai Kaarinassa, lomakkeella ilmoitetaan tuhkan sijoituspaikka.

Krematorio saa luovuttaa tuhkan vain haudattavaksi, siroteltavaksi tai muulla tavoin pysyvästi yhteen paikkaan sijoitettavaksi. Tuhkaa ei saa jakaa, ja se on haudattava vuoden kuluessa tuhkauksesta.

Jos omaiset toivovat vainajan tuhkaamista ilman edeltävää siunaustilaisuutta, pyydämme täyttämään ja toimittamaan tuhkaustoimeksianto-lomakkeen krematorioon. Perustelluista syistä Turun ja Kaarinan seurakuntaan kuulunut vainaja voidaan siunata vasta tuhkauksen jälkeen, mutta asiasta on sovittava erikseen vainajan seurakunnan kirkkoherran kanssa.

Tuhkan luovutus- ja sijoituslomake (pdf)

Tuhkaustoimeksiantolomake (pdf)

Hautauslupa

Hautauslupa tulee toimittaa arkun mukana krematorioon viimeistään siinä yhteydessä, kun vainaja tuodaan hautausmaan tai krematorion säilytystilaan. Huomiothan, että myös tuhkahautausta varten vainajalle on aina hankittava arkku.