Lahjoita diakoniaan

Diakonia auttaa siellä, missä hätä on suurin. Sinä voit auttaa diakoniaa toteutumaan! Mahdollisuuksia olla mukana auttamisessa on monia.

Yhteistyökumppaneina ovat yksittäiset ihmiset, kaveriporukat, työporukat, järjestöt ja kaiken kokoiset yritykset yhtä tervetulleita.

Ota yhteyttä diakoniasihteeri Sari Niemelään, jos

• sinulla on jokin yhteistyöehdotus, idea tai toive, jota haluaisit toteuttaa. Kuinka idea olisi mahdollista toteuttaa? Sari voi olla suunnittelussa mukana, jotta siitä saadaan eri osapuolten kannalta toimiva. Ketkä tarvitsevat apua? Mihin apua tarvitaan? Mitä jo tehdään?

• haluat lahjoittaa ihmisten auttamiseen tai järjestää yhdessä kampanjaa tai keräystä. Voit osallistua myös taloudellisesti tukemalla ihmisten auttamista. Vuodesta 2020 alkaen on rahankeräyslain mukaan ollut mahdollista järjestää keräyksiä diakoniatyön hyväksi (Poliisihallituksen lupa RA/2020/644 1.6.2020 alkaen).

Nuoret muodostavat käsiensä avulla sydämen kesäisenä ajankohtana
Kuva: Jussi Vierimaa

Ihmisten taloudellinen auttaminen

Diakoniasihteerin kautta apuasi jaetaan tarpeen mukaan ja mahdollisimman tasapuolisesti kaikkien Turun ja Kaarinan seurakuntien alueelle. Jos suunnittelet auttavasi vain yhden seurakunnan alueella asuvia ihmisiä tai mahdollisesti jotain erityisryhmää, voit olla myös yhteydessä yhden yksittäisen seurakunnan johtavaan diakoniatyöntekijään tai työalan erityistyöntekijään diakoniakeskuksessa. Lahjoitus voidaan kohdentaa eri tavoin, mutta diakoniatyöntekijän ratkaistavaksi voi myös lahjoituksen jakamisen jättää. Silloin se käytetään erilaisissa elämäntilanteisissa hätää poistamaan.

Alla taloudellisen auttamisen mahdollisuuksia:

Kotimaanapu

Ruoka-apu

• Ruoka-apua voi lahjoittaa ympäri vuoden. Joululahjoituksia voimme ottaa vastaan 8.12 saakka. Silloin ne jaetaan vielä saman joulun aikana. Sen jälkeen tulleet lahjoitukset jaetaan seuraavana vuonna.

Muu taloudellinen tuki ihmisille

• Apu voi olla esimerkiksi lahjoitus jaettavaksi vaikeassa elämäntilanteessa laskuihin tai hankintoihin, lahjakortteja jaettavaksi apua tarvitseville, apua harrastusmaksuihin tai tietokonehankintoihin opiskelijoille.

Diakonian avustamisesta yleisesti

• Avustuksena annetaan mm. ruoka-apua, vaateapua ja joskus avustusta myös esimerkiksi laskuihin.
  • Kirkon jäsenyys ei ole avustuksen edellytys.
  • Avustusta varten sovitaan tapaaminen, jossa avun tarve käydään yhdessä läpi. Diakoniassa tarkistetaan taloustilanne, ohjataan kokonaistilanteen ratkaisuissa ja myös tilanteen mukaisen oikean avun piiriin. Yhteiskunnan tuet selvitetään ja niitä autetaan hakemaan.
  • Diakonian taloudellinen apu on kertaluonteista, jotta apua riittäisi monille. Toki haastava elämäntilanne vaatii usein pidempiaikaista tukea esimerkiksi ruoka-apuna ja keskusteluna.
  • Keskustelut diakoniatyöntekijän kanssa ovat luottamuksellisia.
  • Diakoniatyöntekijät ovat sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saaneita ja toimivat yhteisten avustamiselle tehtyjen ohjeiden mukaan Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän alueella.

Vapaaehtoistyö, yhdessä tekeminen sekä ympäristötyö

Vapaaehtoistyössä on paljon valmiita vaihtoehtoja. Niitä löydät seurakuntayhtymän vapaaehtoistyön sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä sekä osoitteesta www.vapaaehtoistyo.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä Lisäksi voit olla yhteydessä vapaaehtoistyön toiminnanohjaajaan Mia Lehtoseen, jos mietit vapaaehtoisena auttamista, jollain tavalla, jota et löydä listalta.

Myös tapahtumissa voi olla auttamassa, joten voit aina olla yhteydessä työntekijöihin halutessasi osallistua niihin. Esimerkkejä tehdyistä tempauksista: Villahartiahuivi-keräys vanhainkoteihin, Frisbeegolf-kiekkojen keräys diakonian tukea hakeneiden perheiden lapsille ja nuorille, teemakeräykset esim. talvikenkiin, yrityksen tuotteiden lahjoittaminen lahjottaminen diakonian apua tarvitseville, Yhteisvastuutempaukset, ympäristön hyväksi järjestettävät tilaisuudet ja tempaukset, Lahja lapselle -keräys, vaatelahjoitukset, kodintarpeet, villasukat…

Jos et tiedä, keneen olisit yhteydessä, voit olla yhteydessä silloin Sari Niemelään.

diakoniasihteeri
Yhteinen diakonia- ja sielunhoitotyö

Sari Niemelä toimii diakoniasihteerinä. Hänen työnään ovat diakoniatyöntekijöiden työn tukipalvelut ja yhteistyön organisointi varsinkin koko diakoniatyötä koskevissa asioissa. Hän pitää yhteyttä diakoniatyöntekijöihin Kaarinassa ja Turussa. Lisäksi hän sijaistaa tarvittaessa diakoniajohtajaa.

Sariin kannattaa olla yhteydessä, jos hakee diakoniaopiskelijana harjoittelupaikkaa tai jo valmistuneena töitä.

Sari innostuu kehittämisestä ja yhteistyöstä. Jos siis haluat ehdottaa valmisteltavaksi yhteistyötä tai lahjoittaa diakoniaan esimerkiksi avustamiseen varoja, ota diakoniasihteeriin yhteyttä puhelimella tai sähköpostilla niin sovitaan, kuinka asiassa edetään. Mikäli haluat kysyä jotain diakoniasta tai välittää viestiä koko diakoniatyöntekijäporukalle, lähetä Sarille viestiä mieluiten sähköpostina.

Diakonia on Sarille ilon ja ylpeyden asia. Sari ei malta olla ylpeilemättä kirkolla, jossa on näin upea työala ja sen sisälle kehitetty monimuotoisesti ihmisten tarvitsemia palveluita ja apua, sosiaalisia kohtaamismahdollisuuksia, tapahtumia ja toimintaa.

vapaaehtoistyön toiminnanohjaaja
Yhteinen diakonia- ja sielunhoitotyö