Tervetuloa jäseneksi!

Olet tehnyt merkittävän päätöksen, kun olet päättänyt liittyä kirkkoon. Liittyessäsi kirkkoon liityt samalla myös paikalliseen seurakuntaan.

Kirkko merkitsee eri ihmisille eri asioita. Parhaimmillaan kirkko toivoo voivansa tarjota jäsenelleen yhteisön, johon kuulua, ja jonka toimintaan voi osallistua oman elämäntilanteen mukaan.

Asioi verkossa

Voit liittyä kirkkoon tietoturvallisen verkkopalvelun kautta kätevästi pankkitunnuksin, jolloin valtaosa tarvittavista tiedoista saadaan suoraan väestötietojärjestelmästä. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tunnistautumiseen pankkitunnuksien avulla, voit lähettää palvelun kautta seurakuntaan yhteydenottopyynnön, jonka avulla kirkkoon liittyminen voidaan laittaa vireille. Henkilötietosi välittyvät kotikuntasi seurakuntaan. Jäsenyytesi on voimassa sitten, kun seurakunta on vahvistanut asian.

Kirkkoon voi liittyä myös tulostamalla ja täyttämällä liittymislomakkeen, joka postitetaan tai viedään Turun alueellisen keskusrekisterin palvelupisteeseen. Liittymislomakkeen voi käydä täyttämässä myös paikan päällä.

Jos sinulla on kysyttävää kirkkoon liittymisestä tai haluat perua liittymisesi, ota yhteyttä sähköpostitse turku.keskusrekisteri@evl.fi tai puhelimitse 040 341 7214.

Käyntiosoite: Palvelupiste, Eerikinkatu 3, Turku, katutaso, avoinna ma-pe 9-14
Postiosoite: Turun alueellinen keskusrekisteri, kirkkoon liittymiset, PL 922, 20101 TURKU

Mihin seurakuntaan kuulun?

Seurakunta määräytyy asuinpaikan mukaan. Kirkon jäsen kuuluu siis siihen paikallisseurakuntaan, jonka alueella hänen kotinsa sijaitsee.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymään kuuluu kymmenen seurakuntaa. Yksi seurakunnista on ruotsinkielinen ja toimii koko seurakuntayhtymän alueella. Näiden lisäksi Tuomiokirkossa toimii ja kokoontuu kansainvälinen seurakunta. Kuurojen seurakunta on viittomakielinen. Sen toimintaa järjestää seurakuntayhtymän diakoniakeskus. Saksalainen seurakunta kokoontuu Tuomiokirkossa ja toimitilassaan Kaskenkadulla.

Jos et tiedä seurakuntaasi, voit etsiä oman kotiseurakuntasi karttapalvelustamme.

Kirkkoonliittymisasioissa voit olla yhteydessä suoraan Turun alueellisen keskusrekisterin palvelupisteeseen.