Rippikoulut Turussa ja Kaarinassa

Vuoden 2024 rippikouluihin ilmoittautumisaika oli 16.8. - 10.9. Jälki-ilmoittautuminen alkaa pe 29.9. klo 8 Rippikouluun ilmoittautuminen tapahtuu sähköisesti tämän sivuston kautta. Ilmoittautumissivulle pääset tästä linkistä.

Aikuisrippikoulusta voit lukea lisää tämän linkin kautta.

Rippikoulussa ollaan ihmeiden äärellä

Rippikoulu on elämänvaihe, joka on ennen kaikkea nuorta itseään varten. Rippikoulu tarjoaa tilaa miettiä itseään ja suhdettaan maailmankaikkeuden Luojaan. Samalla konfirmaatio ja rippijuhla ovat koko perheen sekä seurakunnan yhteinen juhla.

Rippikoulu avaa nuorelle syvemmän yhteyden seurakuntaan. Rippikoulun käynyt nuori saa oikeuden äänestää seurakuntavaaleissa ja tulla vihityksi avioliittoon kirkossa. Lisäksi konfirmaatio antaa oikeuden toimia kummina.

Rippikoulu on seurakunnan kastekoulu. Sen aikana nuori oppii, mitä usko kolmiyhteiseen Jumalaan merkitsee. Rippikoulu kestää noin puoli vuotta ja päättyy konfirmaatiojumalanpalvelukseen.

Rippikouluesite 2024

Ripariesite vuoden 2024 rippikouluista

•    Tästä avautuu Ripariesite vuoden 2024 rippikouluista (pdf) (avautuu uuteen ikkunaan)

Jokaiselle vuonna 2009 syntyneelle Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän alueella asuvalle, kirkkoon kuuluvalle nuorelle on lähetetty kotiin ripariesite  elokuun alussa, viikolla 33. Esitteessä kerrotaan seurakuntayhtymän rippikouluvaihtoehdot.

Jos kuulut vuonna 2009 syntyneiden rippikouluikäluokkaan, mutta käyt rippikoulusi muualla, haluat siirtää sitä vuodella tai et halua käydä rippikoulua ollenkaan, pyydämme ystävällisesti ilmoittamaan siitä alla olevan linkin kautta. Näin saamme tiedon asiasta emmekä lähetä sinulle turhaan rippikoulupostia enää syksyllä.

Ilmoittautuminen

Vuoden 2024 rippikouluihin ilmoittautumisaika oli 16.8. - 10.9. Jälki-ilmoittautuminen vapaille paikoille alkaa 29.9.

Rippikouluun ja ilmoittautumiseen liittyvissä kysymyksissä sinua auttavat:

Mikäli puheluusi ei vastata, jätä vastaajaviestissä nimesi ja yhteystietosi, niin palaamme asiaan kanssasi.

Rippikoulun valinta

Rippikoulun käymiseen on runsaasti erilaisia vaihtoehtoja. Jokainen rippikoulu sisältää seurakuntayhteysjakson, jonka aikana rippikoululaiset osallistuvat seurakunnan jumalanpalveluselämään ja muuhun toimintaan. Kaikkiin rippikouluihin sisältyy info-iltoja huoltajille sekä tapaamisia nuorille myös kaupungissa.

Rippikoulun voi käydä sellainenkin nuori, jota ei ole kastettu tai joka ei kuulu kirkkoon. 15-vuotias voi liittyä kirkkoon huoltajien luvalla, vaikka nämä eivät itse kirkkoon kuuluisikaan. Rippikoulun voi myös käydä, vaikka ei haluaisikaan osallistua konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kuitenkin kastetta ja kirkkoon kuulumista.

Konfirmaatio

Rippikoulun jälkeen vietetään konfirmaatiojumalanpalvelusta. Konfirmaatiossa nuori lausuu uskontunnustuksen yhdessä seurakunnan kanssa. Kummien läsnäolo konfirmaatiopäivänä on tärkeää. Monille konfirmoiduille järjestetään rippijuhlat, joissa suku ja ystävät pääsevät onnittelemaan nuorta.

Seurakunnan kasteopetus ei kuitenkaan lopu konfirmaatioon. Rippikoulun jälkeen seurakunnat kutsuvat nuoria mukaan muun muassa isostoimintaan.

Mitä rippikoulu edellyttää?

Rippikoululaiselta edellytetään osallistumista koko rippikouluohjelmaan, ei siis vain esim. leirijaksolle. Tavoitteena on, että rippikoulu on sama koko ryhmälle ja se kestää suunnilleen puoli vuotta.

Rippikoulun ohjaajat toivovat, että myös kotiväki olisi kiinnostunut nuorensa rippikoulusta. On tärkeää, että nuoren rippikoulun käymistä tuetaan esimerkiksi järjestämällä siihen tarvittava aika.

Rippikoulun lykkääminen tai aikaistaminen

Rippikoulua on mahdollista siirtää myöhempään ajankohtaan tarvittaessa, esimerkiksi muuten kiireisessä elämänvaiheessa. Rippikoulun siirtäminen voi tulla kyseeseen myös silloin, jos nuoren elämässä on vaikeita asioita, kuten sairautta tai surua. Rippikoulun voi käydä myöhemmin esimerkiksi seuraavan ikäluokan mukana, aikuisena yksityisrippikouluna tai varusmiespalveluksen aikana.

Rippikoulu on mahdollista käydä myös aikaisemmin perustellusta syystä, esimerkiksi jos nuori on aloittanut koulun aiemmin ja haluaisi tulla rippikouluun koulutovereidensa kanssa. Ota tällöin yhteyttä oman seurakuntasi rippikouluvastaavaan.

Information om skriftskola på svenska

Kolme nuorta istuu kesäisellä nurmella ja laulaa. Käsissä heillä on Nuoren seurakunnan veisukirja.

Seitsemän hymyilevää nuorta istuu penkillä peukalo pystyssä katse kameraa kohti.