Hiljaisuuden jooga®  - osa kristillistä rukouselämää

Hiljaisuuden jooga® on kristillinen harjoituskokonaisuus,
jossa keskeistä on Jumalan armo ja kaikkea elämää kannatteleva Jumalan rakkaus.
Siksi harjoitukset ovat lempeitä, hengellisesti avaria ja osallistujat saavat tehdä ne itselleen sopivalla tavalla.

Kristillistä joogaa on harrastettu Suomessakin vuosikymmeniä. Hiljaisuuden joogaksi sen kehitti sairaalapappi, retriitinohjaaja ja joogaopettaja Heli Harjunpää. Suomen kirkon pappisliitto valitsi Heli Harjunpää vuoden 2022 papiksi ja näin antoi myös signaalin sille, että Hiljaisuuden jooga on tunnustettu ja hyväksytty osa kirkkomme rukouselämää.
Turun Piispa Mari Leppänen on myös Hiljaisuuden joogan ohjaaja. Hän toteaa, että Hiljaisuuden jooga on monelle polku kirkon yhteyteen. Ihmiset kaipaavat monenlaista hengellisyyttä ja kirkon täytyy tarjota erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa tuota hengellisyyttä.

Hiljaisuuden jooga® on rekisteröity joogalaji, jonka perusidea on, että se sopii kaikille. Keskeistä on kristillisyyden ytimestä nouseva armollisuus.
Hiljaisuuden joogassa kohtaavat kristillinen spiritualiteetti ja joogasta tutuksi tullut kehollisuus. Hiljaisuuden jooga on kehonhoitoa ja sielunhoitoa koko olemuksella, se on kuin miniretriitti.  Moni kiireinen kaipaa lepoa ja rauhoittumista, jossa saa hetkeksi pysähtyä, ja samalla hoitaa omaa kehoa ja mieltä. Hiljaisuuden joogassa keho otetaan mukaan rukoukseen kokonaisvaltaisesti monipuolisen ja lempeän joogan keinoin. Harjoituksissa saa olla rauhassa oma itsensä, juuri sellaisena jollaiseksi Jumala on jokaisen luonut.

Hiljaisuuden joogassa yhdistyvät kolme harjoitusta:
Lempeä kehollinen harjoitus, jossa hoidetaan kehoa ja opetellaan suhtautumaan siihen lempeän realistisesti.
Mielen hiljentymisen harjoitus, jossa annetaan mielelle mahdollisuus rauhoittua läsnäoloon tässä hetkessä, levätä ja hiljentyä. Jättäytyä Jumalan huolenpidon varaan.
Hengellinen harjoitus, jossa avaudutaan kohden rukouksen tilaa. Harjoitus tapahtuu sanallisin rukouksin, virsien sanoin ja Raamatuntekstein, jotka samalla antavat tilaa myös sanattomalle rukoukselle eli kontemplaatiolle.

Perimmäisenä tavoitteena on kokemus Jumalan rakkaudesta.
Sinun turvasi on ikiaikojen Jumala, sinua kantavat ikuiset käsivarret (5.Moos. 33:27).

Hiljaisuuden joogassa liitytään vanhaan traditioon, mutta samalla ollaan hyvin läsnä nykyhetkessä. Ytimessä on rukous rauhan puolesta. Harjoituksissa liitymme rauhanrukoukseen koko olemuksellamme.

TIETOA LISÄÄ
Kirjat:
Hiljaisuuden tie, kristillisiä joogaharjoituksia (2017 Kirjapaja)
Kiitollisuuden jooga, hyvinvointia jokaiseen päivään (2018 Kirjapaja)
Hiljaisuuden jooga®, ohjaajan opas (2022 Hiljaisuuden ystävät ry.)

Videot:
Youtube-linkki Heli Harjunpään keholliseen rukoukseen Kunnia, https://youtube.com/watch?v=X9EOP6nCQDI&feature=shareLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Hiljaisuuden jooga®  -kanava Vimeossa: https://vimeo.com/user113821331Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Seuraava Hiljaisuuden jooga®

Perjantaisin 5.4.-24.5. klo 18-19.30 Uittamon srk- kodilla, Rusthollinrinne 1

Ohjaajana Ilona Hägglund ja Vilma Myöhänen, pappeja ja Hiljaisuuden joogan ohjaajajia molemmat.

Ikoni.