Vankien tukena

Jos olet vankilassa, voit kaivata keskustelua vankilan ulkopuolisen henkilön kanssa. Tai voit tarvita apua käytännön asioiden selvittämiseen. Päihde- ja kriminaalityön diakoniatyöntekijä on silloin sinua varten.

taivasta, aurinko ja piikkilankaa

Turun vankilassa ollessasi sinulla on mahdollisuus tavata diakoniatyöntekijä. Hän käy säännöllisesti vankilassa ja tapaa seurakuntayhtymän alueella kirjoilla olevia vankeja. Diakoniatyöntekijän kanssa voit keskustella kaikesta sinua mietityttävästä, esimerkiksi elämäntilanteestasi tai hengellisistä asioista. Käymäsi keskustelut ovat aina kahdenkeskisiä ja luottamuksellisia, kirkon jäsenyyttä ei kysytä.

Kun haluat keskustella diakoniatyöntekijän kanssa:

• täytä vankilan asiointikaavake
  • kohdista se diakoniatyöntekijälle
  • saat kaavakkeen vankiosastolta
  • voit halutessasi keskustella myös vankilapapin kanssa

Käytännön apua

Diakoniatyöntekijältä saat apua käytännön asioiden hoitamiseen. Hän on ikään kuin linkkinä vankilan ja sen ulkopuolella olevan maailman välillä.

Saat diakoniatyöntekijältä apua esimerkiksi asioiden selvittelyssä vankilan ulkopuolella. Voit tarvita apua asunnon saamisessa ja erilaisten palvelujen löytämisessä. Diakoniatyöntekijä tekee tiivistä yhteisyötä eri viranomaisten, kuten sosiaalitoimiston kanssa. Siitä voi olla apua sinulle, kun hoidat asioitasi vankilasta käsin. Voit myös saada neuvoja siihen tilanteeseen, kun pääset vankilasta pois.

Diakoniatyöntekijä voi myös olla koko perheesi tukena silloin, kun itse olet vankilassa. Ja tukea sinä ja perheesi voitte tarvita hetken vapautumisesi jälkeenkin.

päihde- ja kriminaalityön diakoniatyöntekijä
Yhteinen diakonia- ja sielunhoitotyö