Turvallisuus rippikoulussa

Turun ja Kaarinan seurakuntien rippikoulutyön tavoitteena on päihteetön, väkivallaton ja turvallinen ympäristö kaikille. Kaikissa rippikouluissa on ensiarvoisen tärkeää, että jokainen tulee kohdatuksi omana itsenään, kunnioittavasti ja kohteliaasti.

Rippikoulun säännöt ja turvallisuus

Säännöt luovat turvallisuutta ja siksi on ehdottoman tärkeää, että jokainen rippikouluun osallistuva sitoutuu noudattamaan samoja sääntöjä. Rippikoulun sääntöjä käsitellään yhdessä ryhmän kanssa rippikoulun aikana. Rippikoululaisilta kerätään henkilötietolomakkeet, joiden avulla rippikoulusta voidaan muokata entistäkin turvallisempi jokaiselle yksilölle ja koko ryhmälle. Lomakkeet ovat luottamuksellisia ja tulevat vain ryhmän ohjaajien tietoon. Lomakkeet toimitetaan tietosuojamateriaalille tarkoitettuun poistoon rippikoulun jälkeen.

Lue rippikoulun säännöistä. (Linkki aukeaa uuteen ikkunaan)

Vakuutukset

Seurakunta vakuuttaa kaikki rippikoululaiset tapaturman varalta. Vakuutus on pienimuotoinen, ja se kattaa ryhmän kokoontumiset ja lähijakson. Vakuutus on tavallinen tapaturmavakuutus, eikä korvaa esimerkiksi fysikaalista hoitoa. Suosittelemme vakuutusturvan laajentamista omalla vakuutuksella. Vakuutus ei korvaa esineitä, kuten rikkoutuneita puhelimia.

Turun ja Kaarinan seurakuntien leireillä käytetään ensihoitoon ensisijaisesti terveyskeskuksia. Ensihoidon jälkeen leiriläinen maksaa (käteinen tai lasku kotiin) kustannukset ensin itse ja hakee korvauksia vakuutuksesta jälkikäteen.

Leirille?

Rippikoulun käyminen ei edellytä leirille lähtemistä. Rippikoulun voi käydä monin eri tavoin myös kaupungissa. Jos nuori haluaa käydä leirimuotoisen rippikoulun, on hyvä huomioida seuraavat asiat.

Leirillä pärjäävä nuori:

• pystyy nukkumaan muiden kanssa samassa huoneessa
  • pystyy olemaan osa ryhmää
  • mahdollisen sairauden oireet ovat riittävällä tavalla hallinnassa (oireilu ei saa kuormittaa kohtuuttomasti kavereita, isosia tai työntekijöitä)
  • pystyy olemaan osan päivästä ilman puhelinta
  • taitaa perustaidot:
    • luku- ja kirjoitustaito
    • kellon tunteminen
    • kyky huolehtia henkilökohtaisesta hygieniasta
    • omatoiminen, riittävä syöminen

Mikäli pohdit, sopiiko leiri sinulle, ole yhteydessä työntekijään! Selvitetään yhdessä sinulle sopiva ripari.

Leirikeskukset

Kunstenniemen leirikeskus sijaitsee Naantalin Rymättylässä. Alueella on järjestetty seurakunnan leirejä jo yli 60 vuoden ajan.

Harjattulassa on järjestetty leirejä ja usean vuoden ajan. Leirien käytössä ovat majoitusrakennuksista Kartano, Pehtoori ja Saukkola.

Pyölinrannan leirikeskus sijaitsee Piikkiön Harvaluodossa kauniin luonnon keskellä.

Harvan saaren leirikeskus on ainutlaatuinen paikka Turun saaristossa – loistava paikka leiritoimintaan, seikkailukasvatukseen ja erilaisille aktiviteeteille luonnossa.

Vuontispirtti on tunturihotelli Raattaman kylässä aivan Pallastunturin kupeessa. Rippileirit majoittuvat Lumikerossa, mökeissä tai hotellissa.