Ristiäiset – lapsen ensimmäinen oma juhla

Kasteessa pyydetään uuteen elämään parhaita mahdollisia asioita: siunausta, turvaa ja rakkautta. Ne kantavat lasta läpi elämän.

"Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän sinua siitä." (Psalmi 139)

HUOM! Pappi ja kirkko voidaan varata vasta, kun lapsi on syntynyt.

Kaste kotona

Kaste ja kastekahvitilaisuus kotona? Sähköisessä asioinnissa voit varata kotikasteen sunnuntaipäiville.

Muille viikonpäiville voit varata kastepapin varauspalvelusta.

Kaste kirkossa

Kaste kirkossa ja kastekahvit kotona, seurakuntakodilla tai pappilassa? Varaa kirkko ja kastepappi puhelimitse varauspalvelusta.

Seurakuntakodin tai pappilan voit varata suoraan vahtimestarilta.

Tilojen käyttö voi joissain tapauksissa olla maksullista.

Turun ja Kaarinan ev.lut. seurakuntien seurakuntatilat kartalla. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Kaste seurakuntatalolla tai pappilassa

Kaste ja kastekahvit seurakuntakodilla tai pappilassa? Varaa kastepappi puhelimitse varauspalvelusta ja juhlapaikka vahtimestarilta.

Tilojen käyttö voi joissain tapauksissa olla maksullista.

Nimen valinta

Siirry lukemaan lisää nimen valinnasta.

Miten valmistautua kastejuhlaan? Kysyimme kastepapilta

Kastejuhla voi olla ihanan yksinkertainen ja oman näköinen juhla. Yhdessä läheisten kanssa luodaan lapsen ensimmäisen juhlan aito tunnelma. Mitkä ovat valmistautumisen viisi tärkeintä, kastepappi Jouni Lehikoinen? Siirry lukemaan lisää kastejuhlaan valmistautumisesta.

Kastetta järjestämässä?

Soita varauspalveluun. Kotikasteen voit varata myös sähköisessä asioinnissa.

Aamukaste

Yhteinen kastepäivä on leppoisa ja mutkaton tapa järjestää kaste. Kastettavaksi voi tulla vaikka vähän isompikin lapsi.

Seuraava aamukaste järjestetään 13.4. Turun tuomiokirkossa. Ilmoittautuminen on käynnissä. Siirry lukemaan lisää Aamukaste-tapahtumasta.

Aamukaste

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

YouTube-video

Video on julkaistu toukokuussa 2019. Varmistamme videotallenteiden saavutettavuuden syyskuusta 2020 alkaen.