Muut vammaisryhmät

Täältä löydät tietoa, miten osallistua seurakunnan toimintaan vammastasi huolimatta. Jokainen on tervetullut toimintaan juuri sellaisena kuin on.

Yhdessä voimme pohtia vammaisuuteen, uskoon, toivoon, iloon ja suruun liittyviä asioita. Asioita tehdään ja mietitään yhdessä jokaisen omalla kielellä. Yhdessä voimme käyttää kanssasi tukikuvia, tukiviittomia, selkokieltä tai muita vaihtoehtoisia kommunikointitapoja.

• Vammaistyön diakoniatyöntekijältä voit varata ajan henkilökohtaista keskustelua varten.
  • Tapaamme kanssasi sovitusti kotonasi, vastaanotolla, asumisyksikössä tai muussa sovitussa paikassa.
  • Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Vertaistukiryhmissä voit keskustella omaan sairauteesi liittyvistä asioista. Ilmoitamme toiminnastamme myös fb-sivuilla sekä Lilja-lehdessä.

Voit olla yhteydessä: puhelimella, sähköpostilla tai facebookin ja WhatsAppin kautta. Pyydä tarvittaessa apua yhteyden ottamiseen avustajalta tai yksikkösi hoitajilta. Voimme jutella myös Teams-sovelluksen avulla sovitusti.

Vammaistyöstä vastaa

• diakoniatyöntekijä Tanja Rantapere
  • p. 040-341 7244
  • tanja.rantapere@evl.fi
Pyörätuolissa nainen lippalakki päässä ja silittelee vieressään olevaa pientä ponia päästä.
Vammaistyön leirillä kesällä 2018 meitä kävi ilahduttamassa myös pari ponia, jotka saivat paljon silittelyjä.

Tukea arkeen

Onko sinulla vaikeuksia päästä hoitamaan asioitasi kaupungille ja virastoihin? Voimme etsiä yhdessä sinulle saattajaa avuksi. Ole yhteydessä, niin keskustellaan asiasta.

Tule mukaan toimintaan

Sinulle on tarjolla runsaasti toimintaa ja tapahtumia. Voit tulla mukaan retkille, juhliin, leireille ja erityisjumalanpalveluksiin. Voitte kutsua myös vammaistyön diakoniatyöntekijän vierailemaan eri vammaisjärjestöjen tapahtumiin, kokoontumisiin, ryhmiin ja muihin tilaisuuksiin.

Löydät tietoa lisää toiminnasta (leiri ja ryhmät) seuraavasta linkistä:

Katso lisää vammaistyön toiminnasta.

Yhteistyö verkostoon

Seurakuntayhtymän Lilja-lehti on tarjolla näkövammaisille äänipostina. Vapaaehtoistyöntekijät lukevat lehden äänitteelle.

Etsimme myös jatkuvasti uusia vapaaehtoisia toimimaan vammaistyön eri tehtäviin; Liljan lukijoiksi, ystävätoimintaan ja kerhoihin apukäsiksi jne. Lisää tietoa vapaaehtoiseksi ryhtymisestä saat työntekijältä tai vapaaehtoistyön nettisivulta, Tule vapaaehtoiseksi! - Turun ja Kaarinan seurakunnat (turunseurakunnat.fi)

Yhteistyöllä luomme yhtenäistä kulttuuria vammaistyössä. Haluamme, että vammaisten on mahdollista saada vertaistukea sekä henkistä ja hengellistä tukea. Haluamme jakaa tietoa eri palveluista.

Teemme yhteistyötä:

• VARHAn sosiaalitoimen ja terveystoimen kanssa
  • paikallisiin vammaisyhdistyksiin
  • paikallisseurakuntiin
  • seurakuntayhtymän eri työmuotojen kanssa

diakoniatyöntekijä
Yhteinen diakonia- ja sielunhoitotyö

Näkövammais- ja vammaistyö

Tanja Rantapere on vammaistyön diakoniatyöntekijä. Tanjan tehtävänä on vastata koko yhtymän vammaistyöstä ja miettiä yhdessä vammaistyöryhmän kanssa, millaista toimintaa he toivovat. Tanja tekee paljon yhteistyötä eri vammaisjärjestöjen kanssa ja kohtaa paljon eri tavoin vammaisia ihmisiä. Tanjan sydämen asiana on esteettömyys ja saavutettavuus. Tanja uskookin, että jonain päivänä koko kirkko on täysin esteetön ja osallisuus kuuluu kaikille.

Tanja nauttii luonnosta ja siksi vapailla hän suuntaan vaeltamaan. Vapailla hän viihtyy myös puuhaillen koiransa kanssa. Musiikki on Tanjalle yksi iso inspiraation ja rentoutumisen tapa, ja hänen kuuleekin usein laulavan tai rämpyttävän kitaraa.