Kastejuhlan viisi tärkeintä

Kaste on lapsen juhla ja se antaa perustaa pienen elämälle. Tärkeintä ristiäisten - kastejuhlan - järjestämisessä on se, että juhlasta tehdään yhdessä läheisten ja kastepapin kanssa sen näköinen juhla kuin tuntuu kasteperheestä omimmalta.

Näin vastasi kastepappi, Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen, kun häneltä kysyttiin viittä tärkeintä asiaa kastejuhlan valmistelussa:

1. Kummien – tai kummin – valinnassa tärkeintä on, että kummi on valmis olemaan läsnä lapsen elämässä hyvänä ja turvallisena aikuisena. Kummina oleminen on luottamustehtävä. On kastevauvoja, joilla on monta kummia, mutta joskus elämä on vain siinä vaiheessa että kummiksi sopivia löytyy vain yksi. Yksikin riittää, jos toista sopivaa ei ole.

2. Juhlan ei tarvitse olla kotona tai edes seurakunnan tiloissa. Se voidaan hyvin järjestää jossain muussakin sopivassa paikassa. Olen kastanut muun muassa puutarhassa. Tärkeintä tilan valinnassa on se, että se tuntuu kastevanhemmista omalta, oman näköiseltä, oman juhlan paikalta.

3. Järjestelyt kannattaa pyrkiä tekemään yhdessä vaikkapa isovanhempien ja ystävien kanssa. Yhdessä tekeminen voi olla mukavaa, se yhdistää sukupolvia ja ystäväpiiriä – ja helpottaa myös vauvaperheen arkea. Tarjoilut voivat olla ihan oman tyyliset. Kastemaljakin voi olla aivan omien mieltymysten mukainen.

4. Kastepappi on hyvä tavata kasvotusten ennen kastetilaisuutta. Näin tullaan puolin ja toisin tutuiksi ennen yhteistä juhlaa, ja voidaan sopia käytännön asioista yhdessä. Näin kastetoimituksesta tulee myös läheisempi. Papin tapaamista ei tarvitse jännittää ja hänet voi tavata vaikka kahvilassa, jos se tuntuu mukavimmalta.

5. Kastetoimituskin voidaan toteuttaa yhdessä. Perhe voi itse valita laulettavat virret tai laulut. Sisarukset, isovanhemmat, ystävät tai muut läheiset voivat esimerkiksi ottaa luettavakseen kastetoimituksen raamatuntekstejä.

Vanhemmat ja kummit siunaavat lapsen kastejuhlassa.