Maarian seurakunnan historiaa ja nykypäivää

Maaria on yksi Suomen kaikkein vanhimmista seurakunnista. Se on perustettu ilmeisesti jo ensimmäisessä seurakuntien perustamisaallossa 1200-luvulla. Suomen ensimmäinen kirkollinen keskus, Koroinen, sijaitsee Maarian alueella. Seurakunta on edelleen hyvin elinvoimainen. Se on Turun suurin seurakunta ja vaalii perintöään arvokkaasti.

Seurakunnan historiaa

Ennen kuin Maaria sulautettiin Turkuun, se oli pitkään oma pitäjänsä. Maarian pitäjä oli valtavan kokoinen, ja sen historia on sen mukainen. Maarian kirkko 1400-luvulta sekä Maarian pappila 1700-luvun lopulta muodostavat Turun Räntämäen kaupunginosan ytimen. Historia tulee lähelle myös Koroistenniemellä. Lisätietoa seurakunnan historiasta saat historiasivulta.

Siirry tästä Maarian seurakunnan historiasta kertovalle sivulle.

Seurakunnan nykypäivää

Maaria on eläväinen seurakunta. Sillä on hyvin aktiivinen seurakuntaneuvosto, joka hoitaa päätöksentekoa. Maaria on jaettu neljään alueeseen, joiden asioita hoitavat alueneuvostot. Lue lisää päätöksenteosta, seurakuntaneuvostosta ja alueneuvostoista niiden omalta sivulta.

Siirry tästä Maarian seurakunnan päätöksentekoa selittävälle sivulle.