Piirroskuva kysymysmerkistä hempeällä taustalla.

Usein kysytyt kysymykset ja hääsanasto

Tältä sivulta löydät vastauksia vihkipareja usein askarruttaviin kysymyksiin kirkollisesta vihkimisestä ja sen järjestelyistä. Tutustu myös hääsanastoon ja vihkimisen symboliikkaan.

Usein kysyttyä vihkimisestä:

Koska vihkipapin ja kanttorin yhteystiedot saa tietää?

Yhteystiedot lähetetään noin kaksi kuukautta ennen vihkimistä sähköpostitse.

Voinko vaikuttaa papin ja kanttorin valintaan?

Varaushetkellä saa esittää toiveita papista, mutta niiden toteutumista ei voida taata.

Pitääkö vihkiparin molempien osapuolten kuulua kirkkoon?

Kirkollisessa vihkimisessä molempien pitää olla rippikoulun käyneitä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseniä. Toinen vihittävistä voi olla myös muun kristillisen uskontokunnan jäsen. Tällaisia uskontokuntia ovat mm.

• Suomen ortodoksinen kirkko
  • Katolinen kirkko Suomessa
  • Helluntaiseurakunnat
  • Suomen Adventtikirkko
  • Suomen Vapaakirkko
  • Suomen Baptistikirkko

Jos em. ehdot eivät täyty, avioliittoa ei voida solmia kirkossa. Tällöin avioliitto on solmittava Digi- ja väestötietovirastossa.

Voidaanko siviilivihityn parin avioliitto siunata kirkossa?

Jos vähintään toinen avioliiton solmineista kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, voidaan järjestää avioliiton siunaus kirkossa. Tilaisuus muistuttaa vihkimistä, mutta ei ole juridinen toimi.

Lue lisää avioliiton siunaamisesta

Vihkitoimituksen kustannukset?

Turun ja Kaarinan seurakuntien jäsenille kirkossa pidetty vihkiminen on maksuton. Muiden seurakuntien jäseniltä kirkon käytöstä peritään 120 euron tilavuokra.

Lue kustannuksista tarkemmin vihkivarauksista kertovalla sivulla

Koristeellinen morsiuskruunu.
Paattisten kirkossa on morsiuskruunu, jota Paattisten kirkossa vihittävä morsian voi halutessaan lainata.