Rippikoulu

Rippikoulu on tärkeä osa kasvavan nuoren elämää ja luonteva tapa tulla mukaan oman seurakunnan toimintaan. Valtaosa nuorista käy rippikoulun.

Rippikoulussa nuori pääsee pohtimaan uskoon ja elämään liittyviä kysymyksiä muiden nuorten, isosten ja seurakunnan työntekijöiden kanssa. Uudet kaverit, tiivis ryhmähenki ja yhdessä toimiminen tekevät rippikoulusta ainutkertaisen kokemuksen, jota muistellaan pitkään. Rippikoulun jälkeen nuoret voivat tulla mukaan seurakuntamme isos- ja muuhun rippikoulun jälkeiseen nuorisotoimintaan.

Vuoden 2024 rippikoulut

Ilmoittautuminen tulevan vuoden rippikouluihin on päättynyt.

Jos olet unohtanut ilmoittautua tulevan vuoden rippikouluun ja haluaisit sen vielä tehdä, ole viipymättä yhteydessä rippikouluvastaavaan!

Vuoden 2024 rippikoulut alkavat yhteisellä riparistartilla sunnuntaina 26.11. klo 13.00 Kaarinan kirkossa. Samalla viikolla julkaistaan ripariryhmien seurakuntajakson aikataulut, jotka löytyvät tämän jälkeen omilta alasivuiltaan!

Kaarinan seurakunnan rippikouluvaihtoehdot vuonna 2024

Paljon lisätietoa siitä, mitä eri leirivaihtoehdot tarkoittavat sekä ilmoittautumisohjeet ja muut tärkeät tiedot voi tarkistaa rippikouluesitteestä!

CITY2 marras-toukokuussa* Kaarinassa ja Piikkiössä, konfirmaatio to 9.5. klo 11.00 (*kaupunkiripari)

KAA1 2.-8.6. Kunstenniemessä, konfirmaatio su 9.6. klo 10.00

KAA2 2.-8.6. Kunstenniemessä, konfirmaatio su 9.6. klo 13.00

PÄIVÄ4* 10.-15.6. Papinholmassa*, konfirmaatio su 16.6. klo 13.00 (*päiväripari)

KAA3 14.-20.6. Harjattulassa, konfirmaatio su 30.6. klo 10.00

KAA4* 20.-27.6.* Kunstenniemessä, konfirmaatio su 30.6. klo 13.00 (*juhannusripari)

KAA5 27.6.-4.7. Harjattulassa, konfirmaatio su 7.7. klo 13.00

KAA6 4.-11.7. Kunstenniemessä, konfirmaatio su 14.7. klo 10.00

KAA7 4.-11.7. Kunstenniemessä, konfirmaatio su 14.7. klo 13.00

KAA8 18.-25.7. Harjattulassa, konfirmaatio su 28.7. klo 10.00

KAA9 18.-25.7. Harjattulassa, konfirmaatio su 28.7. klo 13.00

TEEMA8* 22.-28.7. Lemlandissa, konfirmaatio su 29.9. klo 10.00 (*seikkailuripari)

Kaarinan seurakunnan ripareilla on vaihtelevasti hajapaikkoja jäljellä. Lisätiedot mahdollisista ryhmänvaihdoista tai siihen liittyvästä saa suoraan rippikouluvastaavalta.

Mitä rippikoulu on?

Ripari on ainutkertainen mahdollisuus syventyä oman elämänkatsomuksen rakennuspalikoihin ja nuoruuden pohdintoihin. Riparilla on aikaa miettiä itseään ja suhdettaan maailman Luojaan, uskoon ja rukoukseen.

Konfirmaatio ja rippijuhla ovat myös koko perheen yhteinen tapahtuma. Kasteessa vanhemmille, kummeille ja seurakunnalle on annettu tehtäväksi huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta. Riparilla katsotaan yhtä aikaa sekä menneeseen lapsuuteen että tulevaan aikuisuuteen.

Ripari antaa nuorelle uusia oikeuksia, esimerkiksi kirkossa avioliittoon vihkimisen. Konfirmoidut voivat käydä itsenäisesti ehtoollisella, päästä kummeiksi ja asettua ehdokkaiksi ja äänestää seurakuntavaaleissa.

Riparille tullaan tavallisesti sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Ilmoittautuminen tapahtuu edellisenä vuonna elo-syyskuun aikana. Jos haluat käydä rippikoulusi myöhemmällä iällä, ota suoraan yhteyttä haluamaasi pappiin tai seurakunnan rippikouluvastaavaan.

Mitä tahansa kysyttävää sinulla herääkin Kaarinan seurakunnan rippikouluista, ole rohkeasti yhteydessä seurakuntamme rippikouluvastaavaan.

Rippikouluvastaava