Puhu papille!

Puhuminen tekee hyvää. Monet suuret muutokset, hankalat elämäntilanteet tai haasteet kasvavat mielessämme, jos emme voi puhua niistä. Puhuminen selkeyttää ajatuksia, antaa hyvää etäisyyttä omaan itseen ja vahvistaa uskoa omaan pärjäämiseen joka tilanteessa. Kaarinan seurakunta tarjoaa keskusteluapua ja voit varata keskustelun alla olevalla nettilomakkeella. Mikäli jokin asia huolestuttaa, riemastuttaa, suruttaa, askarruttaa tai pelottaa, puhu papille!

Varaa aika!

Kuka pappi?

Nettivarauksella sinun ulottuvissasi on kaksi Kaarinan seurakunnan pappia*, Kalle ja Tiina.

Kalle Toivo on diakoniatiimin pappi ja monenlaisessa toiminnassa mukana.

Kalle: "Luottamuksellisessa keskustelussa -  sielunhoidossa siis - parasta on se, kun voi olla avuksi. Jokaisella on joskus tarve puhua ja jutella mieltä painavista kysymyksistä tai elämän tärkeistä jutuista. Papin yksi tärkeimmistä tehtävistä on olla siellä, missä seurakuntalaiset ovat - siis mukana niin surussa kuin ilossa. Tervetuloa keskustelemaan!"

Tiina Rumpunen on Kaarinan seurakunnan pappi ja vetänyt mm. sururyhmiämme.

sininen taivas, jossa tekstiä sielunhoitokeskusteluissa käyneiden kommenteista

Mikä on sielunhoitokeskustelu?

Papille voit huoletta jutella mistä vaan. Asiasi ei tarvitse olla erityisen hengellinen, vaan meidän pappien tehtävä on kulkea rinnalla kuuntelemassa elämän joka osa-alueella. Yleisimpiä keskustelunaiheita ovat suru, menetys, avioero, muutto, (iso)vanhemmaksi tuleminen, raha-asiat, hengellinen etsintä, identiteettiongelmat... listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Jokainen on omanlaisensa ja jokainen tuo keskusteluun juuri ne asiat, jotka haluaa. Pappia sitoo myös erittäin vahva vaitiolovelvollisuus, joten voit olla täysin varma siitä, että keskustelun sisältö ei muille kulkeudu.

Itse sielunhoitokeskustelu on joko kasvokkain (joskus puhelimessa) käytävä ihmislähtöinen keskustelu sinun ja papin välillä. Voit valita tapaamispaikan joko Kaarinan kirkolta tai esim. Kaarina-talon kahvilasta. Tapaamispaikkaa** saa myös ehdottaa! Keskustelussa edetään sinun asiasi edellä. Sielunhoitokeskustelun pituus on noin 45 minuuttia, mutta keskustelu voi olla pidempikin.

Miten varaan ajan?

Voit varata keskusteluajan alla olevan linkin lomakkeella. Lomakkeen yläosassa on sielunhoitoon varattuja pappien aikoja, mutta voit ehdottaa myös omaa aikaa. Kun olet täyttänyt ja lähettänyt lomakkeen, pappi ottaa sinuun yhteyttä ja sopii kanssasi vielä tarkemmin tapaamisen!

Lomakkeen lähettämällä et sitoudu mihinkään, vaan voit perua keskustelun esim. sähköpostitse (kalle.toivo@evl.fi) tai puhelimitse 040-3417186. Lomakkeen lähettämällä lupaamme tarjota keskusteluajan!*** Älä kirjoita lomakkeeseen henkilökohtaisia, keskustelun sisältöön liittyviä asioita. Ajan varaamiseksi tarvitsemme vähintään nimen ja yhteydenottokeinon (puhelin/sähköposti). Lomakkeen tietoja ei tallenneta tai käytetä mihinkään muuhun kuin keskusteluajan sopimiseen.

Nähdään ja jutellaan! Yksin ei kannata kaikkea pohtia ja murehtia - puhu papille mieluummin!

Varaa aika!

* Toivottavasti pian vielä useampi pappi!

** Emme pysty aikataulusyistä valitettavasti tekemään kotikäyntejä.

*** Koska meitä on vain kaksi pappia tekemässä varauksia, aikaehdotus voi olla eri kuin lomakkeeseen laitettu.