Katariinan pappilanmäen ja lähiympäristön historiaopasteet

Pyhän Katariinan kirkon, Katariinan pappilan ja Nummen seurakuntakodin historiallisesti arvokas miljöö on saanut uudet opastetaulut ja -kyltit. Suunnitteilla on vielä kyltti ylioppilaskylän puolelle. Katariinan historiakerho on vaikuttanut seurakunnan puolelta opasteiden saantiin.

Opasteet on suunniteltu yhteistyössä Turun kaupungin kanssa ja ne noudattavat konseptiltaan ja ulkoasultaan kolme vuotta sitten Turun keskustaan pystytettyjä opasteita. Katariinan opasteissa on valotettu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi Pyhän Katariinan kirkon ja Nummen kylän historiaa. Lisäksi on saatu uudet kadunvarren nimikyltit. Opastetaulut on suunnitellut Design Studio Muotohiomo.

Kuva: Kari Hakala

Opasteista käy ilmi, että rakennukset muodostavat Nummen kylän, joka on ainoa keskiaikainen, ehjänä säilynyt kirkonkylä Turun seudulla. Nummen kylä oli Kaarinan pitäjän keskus. Pellot ovat aikanaan ympäröineet kylää. Yksi säilyneistä rakennuksista, Simola, on nykyinen Nummen seurakuntakoti.

Informatiiviset kyltit ovat hyvä syy lähteä sunnuntaikävelylle viehättävälle alueelle, jossa pappilan pohjoispuolelta on aikoinaan löytynyt rautakautisia hautoja. Niihin vainajat haudattiin kristilliseen tapaan arkuissa. Kalmistosta on tulossa vielä uusi opastaulu Ylioppilaskylän puoleiseen rinteeseen.

Pyhän Katariinan kirkossa kannattaa käydä ääniohjatulla opastuskierroksella. Uudet QR-laatat on saatu paikoilleen ja ne valottavat omalta osaltaan lisää alueen historiaa.

Lähteet  ja lainaukset: Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 13.10.2023 / PH
Lilja-lehden artikkeli 11/2023