Katariinan hautausmaa

Harmaa kivikirkko, jonka edustalla hautakiviä ja istutuksia.

Kirkkotie 46, 20540 Turku

040 341 7065 työnjohtaja

Katariinan hautausmaa on Pyhän Katariinan kirkon (ent. Pyhän Kaarinan kirkon) juurella. Varhaisin asiakirjamaininta kirkosta on vuodelta 1309. Nykyinen harmaakivikirkko  on rakennettu vuosina 1450-1480.

Alunperin kirkon ympärillä oleva hautausmaa oli varsin pieni. Kirkkoon hautaaminen lopetettiin vuonna 1795 ja sen jälkeen hautausmaa on laajentunut jo yli 5 hehtaariin.

Hiekkanummilla hautausmaan alueella on myöhäisrautakautinen, viikinki- ja ristiretkiajalla käytetty kalmisto, joka on ajoitettu kristillisen ja pakanallisen ajan taitteeseen 1000-1100-luvuille.

Hautausmaan merkittävin muistomerkki on prokuraattori, valtioneuvos Matthias Caloniuksen (k. 1817) haudalla. Sarkofagia muistuttava muistomerkki kustannettiin aikoinaan kansalaiskeräyksellä, johon myös Venäjän tsaari Aleksanteri I osallistui.

Hautausmaalla on lisäksi tuomiorovasti, kirkkoherra Jacob Gadolinin tiilipintainen hautakappeli vuodelta 1789, Isposten kartanon omistajan Arndt Winterin vuonna 1791 rakennuttama hautakappeli ja Turun Akatemian kirjanpainajan Johan Frenckellin suvun hautakappeli vuodelta 1818.

Sankaripatsas on kuvanveistäjä Jussi Vikaisen käsialaa.

Modernin muistolehdon on suunnitellut arkkitehtitoimisto Laiho-Pulkkinen-Raunio. Pyhän Katariinan kirkon kellotapuli on vuodelta 1826 ja arkkitehti Ingvald Sereniuksen piirtämä siunauskappeli vuodelta 1929.

Katariinan hautausmaalle valmistui marraskuussa 2022 muistolehdon laajennus ja uuden tyyppisen tuhkahautalehdon ensimmäinen vaihe. Alue sijaitsee hautausmaan itäsivulla, pappilan alapuolella kauniilla, länteen päin viettävällä, loivalla rinteellä.

Katariinan muisto- ja tuhkahautalehdon ohjeet- ja lomakkeet

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti