Maarian pappila ja talli

Ulkokuva Maarian pappilasta. Keltainen, tiilikattoinen rakennus.

040 341 7470 vahtimestari

60

Maarian pappilan historia kätkee sisäänsä monia eri vaiheita. Pappilan historiallinen arvo ja sen rakennushistoriallinen merkitys ovat yleisesti tunnustettuja. Puutarhoineen ja jäljellä olevine peltoineen ne kuuluvat Aurajoen kansalliseen kulttuurimaisemaan. Maarian pappila ja talli sopivat hyvin perhejuhlien viettopaikaksi.

Aukioloajat ja varaukset

Maarian pappila ja sen pihapiiriin kuuluvat tilat ovat avoinna tapahtumien yhteydessä tai sopimuksen mukaan. Tiloja voi varata pappilan vahtimestarilta numerosta 040 341 7470.

Pappila ja talli juhlatilana

Maarian pappila ja talli tarjoavat erinomaisen paikan perhejuhlien, kuten ristiäisten, häiden, rippijuhlien ja syntymäpäivien viettämiseen. Kesäaikana juhlien lomassa vieraat voivat käyskennellä historiallisessa pappilan puutarhassa. Tilat on mahdollista varata myös muistotilaisuuksia varten tai kokouskäyttöön.

Huomioithan, että Maarian pappila on maksullinen myös kastetilaisuuden ja -juhlan osalta. Pappilan talli sen sijaan on maksuton kastetilaisuuden ensimmäisen 3,5 tunnin osalta. (Aika lasketaan kiinteistöön tultaessa. Etukäteiskoristelut ym. valmistelutyöt lasketaan siis ilmaisaikaan.)

Pappilan alakertaan mahtuu noin 60 henkilöä. Koska pappila on toiminut kotina, huoneet ovat pienehköjä. Suurimpaan, kustavilaiseen saliin, mahtuu noin 35 henkilöä. Pappilaa vuokrataan vain kokonaisuutena: huoneita tai saleja ei ole mahdollista varata erikseen.

Pappilassa on piano, äänentoistolaitteet (puhemikrofoni ja kaiuttimet), datatykki ja liikuteltava valkokangas.

Pappilassa on kuumennuskeittiö. Keittiössä on kahvikuppeja noin 150 henkilölle ja ruokalautasia noin 100 henkilölle. Lisäksi tarjoilukalustoon sisältyy hyvä tarjoiluastiasto.

Tallissa on yksi yhtenäinen sali, johon mahtuu 60 henkilöä.

Tallissa on piano, äänentoistolaitteet (puhemikrofoni ja kaiuttimet), seinään kiinnitetty valkokangas ja piirtoheitin.

Tallissa on pieni keittokomero sekä kahvikuppeja ja ruokalautasia noin 60 henkilölle. Tallissa ei ole erikseen tarjoiluastioista, vaan tarjoiluja järjestävän kannattaa tuoda tarjoiluastiat mukanaan.

Pakarintupaan mahtuu noin 15 henkilöä. Tilassa ei kuitenkaan ole vesipistettä eikä wc-tiloja. Pakarintuvassa on vain yksi huone ja siihen tullaan suoraan ovesta eli talvella tila on viileä. Astioita pakarintuvassa ei ole ollenkaan. Tilassa on pidetty mm. pienimuotoisia näyttelyitä. Paakarintupaa ei vuokrata juhla- tai kokoustilaksi.

Maarian pappilan korvaukset ennen klo 18

• 1–35 henkilöä 120 €
  • 36–60 henkilöä 150 €
  • 61–80 henkilöä 200 €
  • Tuntiveloitus 25 € alkavalta tunnilta
  • Pöytäliinojen pesu 5 € / kpl

Siirry lukemaan lisää pappiloiden korvauksista.

Parkkipaikat

Maarian pappilaan ja talliin tultaessa autot voi pysäköidä tallin edessä olevalle parkkialueelle, kirkon parkkipaikalle ja Sorolaisenkadun varteen. Lisäksi pappilaan pääsee julkisilla kulkuvälineillä, joiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Turun kaupungin palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.´(linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa).

Esteettömyys

Maarian pappila (merkittäviä esteitä)

Maarian pappilaan on pyörätuoliluiska, mutta sisällä kerrosten välillä kulkeminen ei pyörätuolin kanssa ole mahdollista. Tilassa on myös kynnyksiä, jotka voivat asettaa rajoitteita apuvälineiden kanssa liikkuville.

• piha haasteellinen mukulakivetyksen takia
  • sisäänpääsy ulko-ovesta haasteellinen jyrkän luiskan takia, pyörätuolia käyttäville mahdollinen vain avustajan kanssa
  • sisällä korkeita kynnyksiä
  • toiseen kerrokseen portaat
  • ei induktiosilmukkaa
  • inva-WC

Maarian talli (vähäisiä esteitä)

• inva-pysäköinti ulko-oven vieressä
  • ei ovenavauspainiketta
  • helppo sisäänpääsy
  • sisätilat esteettömät
  • ei induktiosilmukkaa
  • inva-WC

Pappilan historia

Maarian pappila tunnettiin aiemmin Räntämäen pappilana ja on todennäköisesti sijainnut nykyisellä paikalla jo 1200-luvun lopulla. Keskiajan rakennuksista ei ole kuitenkaan säilynyt muuta kuin vanha, kaarevakattoinen kellari ns. vanhan pappilan alla.

1600-luvun lopulta on säilynyt vanhin rakennus pääpihan itäisellä laidalla. Se on hirsirunkoinen talo, jossa alun perin on ollut tupa ja kaksi kamaria. Eteisen hirsiseinässä on näkyvillä rakentamiseen osallistuneiden talollisten puumerkit.

Maariaan ja sen pappilan historiaan liittyvät useat eri aikakausien kirkonmiehet. Seurakunnassa kirkkoherrana toiminut Agricola, Maarian kuuluisin hengenmies, ei paljoa oleskellut Maariassa. Kirkkoherrana toimineen Pehr Kalmin aikana syntyi pappilan ihannepuutarha, josta löytyi mm. hedelmäpuita, mausteita ja kukkia. 1700- ja 1800-lukujen vaihteessa kirkkoherrana toiminut Jakob Tengström omistautui puolestaan kirjallisuudelle, erityisesti historialle ja runoudelle. Kirkkoherra Ivar Tallgrenin aikana 1900-luvun alkupuolella pappilassa tehtiin suuria muutostöitä. Silloin pappilan pihapiiri sai nykyisen asunsa.

Siirry lukemaan lisää Maarian pappilasta ja sen vuosisataisesta puutarhasta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä (pdf, aukeaa uudessa ikkunassa)

Tiedustelut ja varaukset:

040 341 7470 vahtimestari

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc
Kahviastiasto
Ruokailuastiasto
Tarjoilukeittiö
Pöytiä ja tuoleja
Videotykki
Valkokangas
Piano/flyygeli
Äänentoistolaite
Catering/ostopalvelu

ma 25.3. klo 9.00 -12.00

Lasten pääsiäistalo

Tervetuloa lasten pääsiäistaloon Maarian pappilan talliin.
ma 25.3. klo 12.30 -14.30

ti 26.3. klo 17.30 -19.00

Kirkkovuosiseikkailukerho

Tervetuloa 3-6 -luokkalaiset seikkailemaan kirkkovuosi ympäri yhdessä monenmoista puuhaten!
ma 8.4. klo 9.30 -11.30

Avoin muskari