Kukat ja perennat

Kesäkukilla hauta saadaan kukoistamaan koko kesän

Haudalle, jossa on voimassaoleva perushoitosopimus, voi ostaa seurakunnalta kesäkukat ja kukkahoidon. Valikoimassa on 8 kasvilajia. Kukkahoitoon kuuluu keväällä kasvualustan vaihto ja lannoitus, alkukesällä istutus sekä koko kesän ajan kastelu, kitkentä ja kuihtuneiden kukkien poisto. Seurakunta vastaa vain istuttamiensa kasvien hoidosta.

Hautausmaan kukkia.

Kesäkukkien hinnat 2024

Kesäkukkavalikoima 2024:

Kasvilajit on esitelty myös kesäkukkakuvastossa (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Tilaaja voi päättää kukkien määrän. 1 m leveällä haudalla istutuksesta tulee täyteläinen, jos tilaat 3 tai 5 taimea. Leveämmille haudoille voi taimia tilata enemmänkin.

Kasvit istutetaan haudalle kukintavaiheeseen ehtineinä taimina juhannukseen mennessä. Kasvit varttuvat lajille tyypilliseen kokoonsa muutaman viikon kuluessa.

Huonokuntoiset kasvit vaihdetaan uusiin taimiin elokuun loppuun asti. Vaihtokasvina pyritään käyttämään samaan kasvilajia, kuin haudalle on alun perin istutettu. Elokuun 10. päivän jälkeen vaihtokasveina voidaan käyttää mitä tahansa saatavilla olevaa kasvilajia. Syyskuussa huonokuntoisia, poistettuja kasveja ei enää korvata uusilla. Kasvien hoito lopetetaan syyskuun puolivälissä. Kasvien poisto aloitetaan syyskuun lopulla.

Omaisten ei tulisi istuttaa haudalle omia kesäkukkia, jos haudalle on tilattu kukkahoito. Omat kukat häiritsevät istutus- ja hoitotöitä ja voivat haitata tilattujen kukkien kasvua.

Veteraanilehtoon voit tilata tilata ainoastaan seurakuntayhtymän valitsemat kukat (kasvi lajista riippuen 1-2 taimea).

Erityisesti kasvupaikan valoisuus kannattaa huomioida kasvivalinnassa. Varjoisemmilla paikoilla viihtyy vain muutama laji.

Perennat lisäävät ympäristön hyvinvointia

Monivuotiset perennat ovat ympäristöystävällisempi vaihtoehto, kuin koko kesän kukkivat kesäkukat.

Perennojen kukinta on usein vaatimattomampaa ja lyhytkestoisempaa kuin kesäkukilla. Toisaalta perennoilla on usein näyttävä lehdistö ja ne aloittavat kasvunsa jo aikaisin keväällä ja osa lajeista säilyttää vihreytensä vielä ensimmäisten pakkasten jälkeenkin. Perennat eivät tarvitse niin paljon hoitoa kuin kesäkukat.

Seurakunnalta tilatun perennahoidon edellytyksenä on voimassa oleva 10- tai 25-vuotinen hoitosopimus. Ensimmäisenä kesänä kasvualusta vaihdetaan ja taimet istutetaan. Hoitoon sisältyy kitkentä, kasvun ohjailu ja sekä tarvittaessa lannoitus ja kastelu.

Valikoimissamme olevat perennat:

Aurinkoinen kasvupaikka

• Verikurjenpolvi – Geranium sanguineum `Max Frei`
  • Komeamaksaruoho – Sedum `Herbstfreude` (syn. `Autumn Joy`)
  • Pääskynmaksaruoho – Sedum kamtschaticum var. ellacombianum

Varjo

• Lehtotaponlehti – Asarum europaeum
  • Varjoyrtti – Pachysandra terminalis

Puolivarjo

• Komeakuunlilja – Hosta `Francee` (Fortunei -ryhmä)
  • Kruunukuunlilja – Hosta `Golden Tiara` (Nakaina -ryhmä)
  • Hosta `Stiletto`

Seurakuntayhtymän hautatoimistossa on nähtävänä perennakuvasto. Siinä vaihtoehdot esitellään lajikuvauksineen ja kasvupaikkavaatimuksineen.

Omat istutukset hoitohaudalla

Omaiset voivat istuttaa kukat haudalle myös itse. Silloin myös istutusten kastelu ja hoito kuuluu omaisille.