Arkkupeite

Arkkupeite on tekstiili, jolla arkku voidaan verhota siunaus- tai jäähyväistilaisuudessa. Arkkupeitteen voi varata seurakuntayhtymän hautatoimistossa.

Pyhän Ristin kappelissa, Kärsämäen kappelissa, Ylösnousemuskappelissa ja Piikkiön kirkossa on käytössä arkkupeitteet. Jos peitettä käytetään, kukkia ei voi asettaa arkun päälle siunaustilaisuudessa.

Arkkupeite varataan seurakuntayhtymän hautatoimistosta

Pyhän Ristin kappelin arkkupeite

Pyhän Ristin kappelin arkkupeitteen värit ovat valkoisen eri sävyjä: vaalea yläosa symboloi taivasta ja hieman tummempi alaosa maata. Keskellä kulkee puhtaanvalkoinen risti. Ristin poikkipuu muodostaa horisontin, jossa taivas ja maa kohtaavat.

Arkkupeitteeseen kuuluu hiekkaliina, jonka kuvioaiheen ison ja pienen ympyrän muodostama symboli on osa vanhaa, mm. partiolaisten käyttämää maamerkkijärjestelmää. Viestin piirtäjä haluaa kertoa jäljessä kulkeville menneensä kotiin.

Kärsämäen kappelin arkkupeite

Kärsämäen kappelin arkkupeitteessä on kahta eri valkoisen sävyä sekä violettia ja kultaa. Peitteen kuvioaiheena on tiimalasi, joka symboloi ajan kulumista ja täyttymistä. Lisäksi kuvioista löytyvät Kristuksen nimen kreikankieliset alkukirjaimet I ja X. Ne kertovat ylösnousemuksen ja jälleennäkemisen toivosta.

Ylösnousemuskappelin arkkupeite

Ylösnousemuskappelin arkkupeitteen kangas on vaaleaa pellavaa, jonka keskelle on kullalla ja violetilla kirjailtu kukkaköynnös. Se huokuu rauhallisuutta ja arvokkuutta.
Peite on Mikaelin Marttojen valmistama ja he ovat lahjoittaneet sen seurakuntayhtymälle.

Piikkiön kirkon arkkupeite