Kuorot Turun tuomiokirkkoseurakunnassa

Seurakunnassa toimii useita kuoroja monen ikäisille ja tasoisille laulajille. Jos kuoroihin liittyminen kiinnostaa, ota ihmeessä yhteyttä yhteyshenkilöön. Turun tuomiokirkossa esiintyminen on monelle kuorolaulun kohokohta.

Turku Cathedral TCYC Choir

Alunperin korkeatasoisena nuorisokuorona aloittanut diskanttikuoro TCYC kasvoi aikuisen ikään, ja kuoro muodostuu tällä hetkellä kuoromusiikin aikuisista suurkuluttajista. TCYC-laulajien arkeen kuuluu kaksi vaativaa harjoitusta viikossa, joista toinen on keskiviikkoisin klo 17.30 - 19.30 (Eerikinkatu 1) ja toinen on torstai-illan harjoitus yhdessä Oratoriokuoron kanssa, jolloin kuoro pääsee laulamaan myös sekakuoro-ohjelmistoa. TCYC on kokenut ja sitoutuva diskanttikuoro, joka kotikatedraalinsa musiikkityöhön osallistumisen lisäksi on kilpaillut menestyksekkäästi ympäri maailmaa (Euroopassa, Japanissa, Vietnamissa ja Baltian maissa).

TCYC-kuoron suojelija on arkkipiispa Tapio Luoma. Kuoro osallistuukin usein myös arkkipiispallisiin musiikkitehtäviin. Tule mukaan vaativaan diskanttikuorotyöhön! Kuoroon voi hakeutua koelaulun kautta. Kuoroa johtaa kuoronjohtaja, kanttori Anu Åberg. Yhteys: anu.aberg@evl.fi tai 040 341 7580

TCYC:n löydät myös Facebookista tämän linkin takaa

Tuomiokirkon kamarikuoro NOVA

Pienestä lauluryhmästä vuonna 1993 alkunsa saanut NOVA on kasvanut neljänkymmenen laulajan kamarikuoroksi. Kuoro avustaa kirkollisissa tehtävissä, kuten jumalanpalveluksissa, pappisvihkimyksissä ja juhlatilanteissa, ja konsertoi keväisin ja joulun aikaan. Esiintymismatkoja ulkomaille on tehty lähes vuosittain.

Kuoron laaja ohjelmisto sisältää kirkkomusiikkia pienistä rukouslauluista Bachin Johannes- ja Matteus-passioihin sekä runsaasti muita, lähinnä klassisia teoksia. Klassisen kirkkomusiikin ohella NOVA esittää myös kansanlauluja ja laulelmia sekä joulun ajan musiikkia. Ohjelmisto vaihtelee kirkkovuoden mukaan. Toistuvaan ohjelmistoon kuuluvat mm. W.A. Mozartin Requiem ja C-mollimessu.

NOVA kokoontuu seurakuntasalissa (Eerikinkatu 3) keskiviikkoisin kello 18.30. Kuoroa johtaa Tuomiokirkon I kanttori MUM, dir.cant. Jukka Pietilä, jukka.pietila@evl.fi, puh. 040 3417 574.

Uudet laulajat ovat tervetulleita, etenkin miesääniä kaivataan!

Kamarikuoro NOVAn löydät Facebookista tämän linkin takaa

Päiväkuoro

Turun tuomiokirkkoseurakunnan Päiväkuoro kutsuu mukaan keskiviikkopäivisin klo 13 pari kertaa kuukaudessa kaikkia lauluhalukkaita Eerikinkadun Juhlasaliin (Eerikinkatu 3). Päiväkuoroon ei pidetä laulukoetta ja kuoroon saavatkin tulla mukaan aivan kaikki. Tässä onkin hyvä kuoroharrastus esimerkiksi sellaisille henkilöille, joille liikkuminen on päivällä helpompaa ja joilla on päivällä vapaata aikaa.

Päiväkuoron toiminta pohjautuu äänenkäytön ja hengityksen perusteiden oppimiseen ja kertaamiseen sekä kuoro-ohjelman valmistamiseen yhdessä leppoisassa ja hyväksyvässä tunnelmassa. Päiväkuoro osallistuu sovitusti myös tuomiokirkon Kuoroperheen yhteiseen ohjelmaan. Tule mukaan!

Päiväkuoro harjoittelee erillisen aikataulun mukaan. Tervetuloa!

Kysy lisää: kuoronjohtaja, kanttori Anu Åberg, anu.aberg@evl.fi, p. 040 341 7580

Turun tuomiokirkon Oratoriokuoro

Turun tuomiokirkon Oratoriokuoro on sekakuoro, joka nimensä mukaisesti valmistaa katedraalin tarpeisiin suuria kirkkomusiikkiteoksia, konsertoi sekä laulaa mukana tiiviisti katedraalin arjessa ja juhlassa. Suurkuoromme ohjelmistoon on viime vuosina kuulunut mm. Mozartin ja Fauren Requiemit. Kuoroon voi hakeutua vakituiselle lauluvakanssille koelaulun kautta. Kuoro myös matkustaa ja esiintyy erilaisissa kokoonpanoissa kotikatedraalinsa ulkopuolella.

Oratoriokuoro harjoittelee torstai-iltaisin klo 18 - 20 Turun keskustassa sijaitsevissa tiloissa. Tässä on kuoro sinulle, joka haluat laulaa suuria teoksia urkujen ja orkesterinkin säestyksellä, haluat paljon kuorokavereita, iloa, kavereita ja olet jo jonkin verran kokenut kuorolainen. Kuoron vakituinen urkuri ja säestäjä on Turun tuomiokirkon urkuri, urkutaiteilija Markku Hietaharju. Kuoroa johtaa kuoronjohtaja, kanttori Anu Åberg (anu.aberg@evl.fi, p. 040 341 7580).

Kuoroperheen toimintaa voit seurata somessa mm. Turun tuomiokirkon TCYC-kuoro -sivuston kautta.

Tuomiokirkon Käsikellomusiikki

Käsikellot ovat englantilaisen tradition mukaan rakennettuja, pieniä - ja suurempiakin - pronssisia kelloja, joita jokainen soittaja soittaa omalla vuorollaan. Kimaltelevien käsikellojen soittamisen katsominen onkin kiehtovaa ja esteettistä ja niiden soittaminen on hauskaa, yhteisöllistä ja erittäin harvinaista - Suomessa pronssisia käsikelloja on vain 5 paikkaunnalla. Turun tuomiokirkkoseurakunnassa harjoittelee kolme käsikelloryhmää.

Lasten käsikellokerho Pikku Tiuku

Tiistai-iltaisin Nuortentalolla (Eerikink. 1) harjoittelee lasten (aloitusikä "lukutaitoinen, tai ainakin melkein-lukutaitoinen") käsikellokerho, jota ohjaa kokenut Hups!-yhtyeen soittaja Aina Roiha.  Ehkäpä lapsesi haluaisi aloittaa uuden, jännittävän ja hauskan harrastuksen katedraalin Kelloperheessä!
Yhteys lasten käsikellokerhoon: kasikellokerho@gmail.com

Nuorten käsikelloyhtye Tiuku

Tiistai-iltaisin harjoittelee myös nuorten käsikelloyhtye Tiuku. Tiukua ohjaa Aina Roiha.

Tiukulaiset ovat noin 18-vuotiaita kellistejä, joilla on monella jo usean vuoden soittokokemus katedraalissa. Mukaan otetaan uusiakin kellistejä ja kelloja oppiikin soittamaan vain soittamalla!

Käsikelloyhtye Hups!

Seurakunnan aikuisten käsikelloyhtye on nimeltään Hups! ja sitä johtaa kanttori, kuoronjohtaja Anu Åberg.

Hups! kokoontuu erikseen sovittujen aikataulujen mukaan. Löydätkö ehkä itsestäsi sisäisen käsikellistin ja ehtisit mukaan tähän viehättävän harrastukseen, josta naurua ja iloa ei puutu! Nuottienlukutaito on tässä harrastuksessa aikuistasolla välttämätöntä. Yhteys: anu.aberg@evl.fi, p. 040 341 7580

Etualalla nainen heiluttaa tahtipuikkoa, taustalla iso kuoro valmistautuu laulamaan seurakuntatalolla.