Kuva Pekka Larkela

Jumalanpalvelukset

Jumalanpalvelus on kirkon elämän sydän. Siitä saamme voimaa ja iloa arkeen.

Jumalanpalvelus kokoaa yhteen erilaiset ja kaikenikäiset seurakuntalaiset kasvamaan uskossa ja saamaan voimaa arkiseen elämään. Usein jumalanpalveluksen jälkeen on mahdollisuus jatkaa yhdessäoloa kirkkokahvin äärellä.

Tarkemmat tiedot toimitettavista messuista ja jumalanpalveluksista saat  Tapahtumakalenteri-sivulta. Mm. suurina juhlapyhinä , esimerkiksi jouluna ja pääsiäisen aikaan, järjestetään messuja ja erityisiä jumalanpalveluksia tavallisesta poikkeavinakin aikoina.

Jumalanpalvelus voi olla messu eli ehtoollisjumalanpalvelus tai sanajumalanpalvelus, jossa ei vietetä ehtoollista.

Avustajaksi jumalanpalaveluksiin?

Jumalanpalveluksissa on monia erilaisia palvelutehtäviä, joita seurakuntalaiset voivat hoitaa. Vapaaehtoisvoimin toimivat messuryhmät ovat tärkeässä roolissa jumalanpalvelusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Tarkoituksena on, että yhdessä, vapaaehtoiset ja työntekijät,  valmistelemme messun ja yhdessä siinä palvelemme.

Olet lämpimästi tervetullut mukaan messun vapaaehtoistehtäviin ja messuryhmään.
Jos tunnet mielenkiintoa, voit ilmoittautua mukaan Ilona Hägglundille, ilona.hagglund@evl.fi ja p. 0403417127

Myös lapset ovat tervetulleita ehtoolliselle

Lapset ovat lämpimästi tervetulleita jokaiseen messuun. Myös lapsella on oikeus iloon, rauhaan ja Pyhän kohtaamiseen. Kastettu lapsi, jolle on opetettu ehtoollisen merkitystä, voi osallistua ehtoolliselle yhdessä vanhempansa tai esimerkiksi isovanhempansa tai kummin kanssa. Paras tapa opettaa ehtoollisen merkitystä on tulla lapsen kanssa ehtoollispöytään. Aikuinen kertoo ehtoollisen jakajalle, saako lapsi ehtoollisen vai siunataanko hänet. Lapsi saa ehtoollisen samalla tavalla kuin aikuinen: leivän käteen ja viinitilkan pikariin. Myös leipä yksin sisältää täydellisen ehtoollisen lahjan: Kristus on itse läsnä ehtoollisessa.

Laste hommat

Martinkirkossa on lapsille vapaaehtoisia ja ikiomia messutehtäviä, Laste hommia. Kirkon sisäeteisessä odottaa "Martti" Laste hommat -kaulanauhojen kanssa, joista voi valita itselleen sopivan kirkkotehtävän ja mennä sen kanssa papin tai suntion luokse, joka neuvoo tarkemmin.

Martinkirkossa on kirkon etuosassa lapsille oma Lasten paikka, missä voi messun aikana vaikkapa piirtää tai leikkiä. Kirkossa saa liikkua ja tulla rohkeasti Lasten paikkaan.

Jumalanpalvelukset Martinseurakunnan kirkoissa

Messuista ja hartauksista löydät ajakohtaista tietoa tästä Tapahtumakalenterista.

Martinkirkko,  Huovinkatu 1

Messu sunnuntaisin klo 10.

Arki-illan ehtoollinen keskiviikkoisin klo 18

Kakskerran kirkko, Kakskerran kirkkotie 110

Messu satunnaisesti. Löytyvät tapahtumakalenterista haulla.

Uittamon seurakuntakoti, Rusthollinrinne 1

Messu kerran kuukaudessa klo 15

Enkeli, joka on maalattu Martinkirkon kuorikaareen.