Kuusiston kanttorila

Ulkokuva Kuusiston kanttorilasta. Punainen, pieni puutalo.

Linnanrauniontie 157, 21620 Kuusisto, Kaarina

040 341 7177 vahtimestari

25

Kuusiston kirkon pohjoispuolella sijaitsevaa Kuusiston kanttorilaa on mahdollista vuokrata pieniä perhejuhlia ja kokouksia varten.

• Henkilömäärä pöydissä istuen: 25

Aukioloajat ja tilavaraukset

Seurakuntakoti on avoinna tapahtumien yhteydessä ja erikseen sovittuina aikoina. Tiloja voi varata kanttorilan vahtimestarilta numerosta 040 341 7177.

Kanttorila juhlatilana

Kuusiston kanttorilaa on mahdollista vuokrata pieniä perhejuhlia ja kokouksia varten. Kanttorilan saliin mahtuu istumaan noin 25 henkeä.

Kanttorilan keittiö on vaatimaton, mutta mahdollistaa kahvituksen pienelle porukalle. Kahvikuppeja on 30 kahvittelijalle. Keittiön varustukseen kuuluu pieni jääkaappi, kahvin- ja vedenkeitin sekä mikroaaltouuni.

Kastetilaisuudet ovat oman seurakunnan jäsenille maksuttomia kolmelta ensimmäiseltä tunnilta.

Kastetilaisuuden ja kastejuhlan järjestäminen kanttorilassa on ilmaista kolmen ensimmäisen tunnin osalta. Ylimenevältä ajalta peritään tuntiveloitus. Muiden tilaisuuksien järjestämisestä peritään korvauksia seuraavasti:

• Perusmaksu 30 €
  • Tuntiveloitus 25 €/tunti
  • Pöytäliinojen pesumaksu 5 €/kpl

Siirry lukemaan lisää korvauksista.

Kuusiston kanttorila, sisäkuva. Kuusiston kanttorilan keittiö. Kesäinen ulkokuva Kuusiston kanttorilasta.

Historia

Kuusiston vanha kanttorila sijaitsee Kuusiston kirkon pohjoispuolella. Se on valmistunut vuonna 1879 "seisovaksi pikkulasten kouluksi" korvaamaan kiertokoulun.

Rakennukseen kuului koulusalin lisäksi kanttorin eli koulun opettajan tupa ja kaksi kamaria. Kouluna talo toimi vuoden 1926 syksyyn ja sitten Kuusiston kunnanhuoneena vuoteen 1946, jolloin Kuusisto liitettiin Kaarinaan ja salista tuli kanttorin asunnon sali. Kun kanttori muutti 1950-luvun vaihteessa Turkuun, sali kunnostettiin seurakuntasaliksi. Sali jäi kuitenkin pikkuhiljaa pois käytöstä. Asuntoon muutti kirkon suntio perheineen.

1980-luvulla asunto muutettiin suntion ja hautausmaan työntekijöiden sosiaalitilaksi. Kahden miehen talkootyöllä kunnostettu sali otettiin uudelleen käyttöön vuonna 1995.

Parkkipaikat

Kanttorilan läheisyydessä on pysäköintitilaa autoille.

Esteettömyys: esteellinen

Kanttorilaan on haastava kulku liikuntaesteisille. Pienessä tilassa on rappusia ja ahtaita oviaukkoja.

• kaikille rajoitteisille mahdoton
  • ei inva-WC:tä