Saavutettavuus Turun tuomiokirkkoseurakunnan nettisivuilla

Teemme parhaamme, jotta kaikkien olisi mahdollisimman mukavaa käyttää nettisivujamme. Sivuilla on saavutettavuuslain mukainen otsikkomuotoilu sekä muita lain vaatimia yksityiskohtia. Ulkopuolisille sivustoille ohjaavat linkit avautuvat uuteen välilehteen. Huomioithan kuitenkin, että sivustolta ulosvievät linkit voivat ohjata sivuille, jotka eivät ole saavutettavia.

Kansanperinne-esitys seurakuntien juhannusjuhlassa 2022

Juhannusta päästiin jälleen juhlimaan yhteisesti vuonna 2022 Maarian kirkolla ja pappilassa. Tällä kertaa seurakuntien yhteisen juhannusjuhlan ohjelmasta vastasi Tuomiokirkkoseurakunta. Ohjelmaan kuului mm. seurakunnan tiedottajan Eeva-Kaisa Ahlamon kansanperinne-esitys, jossa hän Pitkärannan Kaisuna kertoi Maarian tarinoita ja antoi parhaita vinkkejä juhannusyön viettämiseksi.

Videoita Turun tuomiokirkosta ja sen historiasta

Tälle sivulle on koottu videoita ja videoituja luentoja Turun tuomiokirkon historiasta eri näkökulmista. Kaikki videot on tekstitetty (osassa tekstityksen saa päälle ja pois Youtuben valikosta), osalle on tarjolla myös tekstivastine. Tervetuloa tutustumaan!

Arkeologi Ilari Aallon luento 17.6.2022 Tuomiokirkon syntymäpäivillä

Arkeologi ja keskiajan tutkija Ilari Aalto luennoi tiilentekijöiden merkeistä Tuomiokirkon syntymäpäivillä 17.6.2022.

Turun tuomiokirkon keskiaikaisissa rakenteissa lymyää tiiliin piirrettyjä merkkejä, jotka esittävät erilaisia työkaluja ja symboleita. Merkit ovat olleet näkyvissä vuosisatoja, mutta niihin on aiemmin kiinnitetty vain vähän huomiota. Salaperäiset symbolit ovat keskiaikaisten tiilentekijöiden merkkejä, joilla kukin tiilimestari merkitsi oman tuotantonsa. Merkit auttavat selvittämään, millä muilla kirkkotyömailla tuomiokirkon tiilimestarit työskentelivät, ja valottavat hieman sitä, keitä nämä historian hämärään kadonneet ihmiset olivat.

Turun oppineet -keskiaikaseminaari

Turun oppineet - elämää keskiajan yliopistoissa -seminaari pidettiin Turun tuomiokirkossa 8.-9.10.2021. Tallenteet ovat katsottavissa oheisista linkeistä.

Turun oppineet - elämää keskiajan yliopistoissa -seminaari pe 8.10.2021

Turun oppineet - elämää keskiajan yliopistoissa -seminaari la 9.10.2021

Pyhä Henrik, paha Lalli ja Suomen synty - professori Tuomas Heikkilän luento

Kirkkohistorian professori Tuomas Heikkilä luennoi 17.6.2021 Turun tuomiokirkon syntymäpäivillä Pyhän Henrikin legendasta. Luennon voi katsoa oheisesta linkistä.

Pyhä Henrik, paha Lalli ja Suomen synty - professori Tuomas Heikkilän luento 17.6.2021 Turun tuomiokirkossa

Turun tuomiokirkko: Piispa Henrik

Turun tuomiokirkolla on paljon tarinoita kerrottavanaan. Yksi niistä on piispa Henrik eli Pyhä Henrik, Suomen kansallispyhimys. Videolla kerrotaan miten piispa Henrik liittyy Turun tuomiokirkkoon.

Turun tuomiokirkko: Piispa Henrik -videon tekstivastine löytyy tämän linkin takaa

Turun tuomiokirkko: Pyhimykset ja kansanperinne

Keskiajalla Turun tuomiokirkossa oli kymmenittäin pyhimysalttareita. Kaikuja niistä näkyy kirkossa edelleen. Videossa esitellään muutamia alttarinpaikkoja eri puolilta kirkkoa.

Turun tuomiokirkko: Pyhimykset ja kansanperinne -videon tekstivastine löytyy tämän linkin takaa

Turun tuomiokirkko: Rakentamisen vaiheet

Kun Turun tuomiokirkko vihittiin käyttöön, se oli kovin erinäköinen kuin nykyään. Videolla käydään lyhyesti läpi Tuomiokirkon rakennusvaiheita eri vuosisatojen ajalta.

Turun tuomiokirkko: Rakentamisen vaiheet -videon tekstivastine löytyy tämän linkin takaa

Turun tuomiokirkko vs. Turun linna

Eeppinen oppaiden kaksinkamppailu Turun tuomiokirkon ja Turun linnan kesken. Nyt ratkaistaan, kumpi on parempi, kirkko vai linna. Vai ratkaistaanko? Kamppailemassa Turun tuomiokirkkoseurakunnan viestintäsihteeri ja Tuomiokirkon vahtimestari Eeva-Kaisa Ahlamo sekä Turun linnasta tutkija Bengt Selin.

Tuomiokirkko vs. Turun linna -videon tekstivastine löytyy tämän linkin takaa

Tuomiokirkko & Turun linna

Mitä tapahtuu, kun Turun linnan ja Turun tuomiokirkon oppaat vaihtavat yllättäen paikkoja? Onnistuuko opastus myös vieraassa paikassa, ja millaisia yksityiskohtia rakennuksista löytyykään? Tästä ei-niin-tavanomaisesta opastusvideosta ei vauhtia puutu, tervetuloa siis mukaan sekä Turun tuomiokirkkoon että Turun linnaan! Video on jatko-osa edelliselle videolle, jossa paikat asetettiin vastakkain.

Keskiaika-aliasta Turun tuomiokirkossa

Keskiajan tutkija Ilari Aalto ja Tuomiokirkkoseurakunnan kappalainen Miika Ahola selittävät toisilleen keskiaikaisia sanoja karkkipalkalla Turun tuomiokirkossa.

Keskiaika-aliasta Turun tuomiokirkossa -videon tekstivastine löytyy tämän linkin takaa.

Turun tuomiokirkko 1400-luvulla

Vuonna 1400 Turun tuomiokirkko oli vielä paljon vaatimattomampi kuin nykyään, mutta tuon ajan mittapuulla kuitenkin valtavan kokoinen. Kaisa Pietarintytär opastaa satavuotiaan kirkon historiaan. (Videon tekstitykset saa päälle ja pois ikonista klikkaamalla.)

Turun tuomiokirkko 1400-luvulla -videon tekstivastine löytyy tämän linkin takaa.

Piispa Hemming

Lyhyt animaatio piispa Hemmingistä, eräästä Suomen keskiajan mahtavimmista piispoista. Autuaan piispa Hemmingin pyhäinjäännöslipas on Turun tuomiokirkossa edelleen nähtävillä. (Videon tekstitykset saa päälle ja pois ikonista klikkaamalla.)

Piispa Hemming -videon tekstivastine löytyy tämän linkin takaa.