Kuusiston kirkko

Punainen, harjakattoinen puukirkko, jonka edustalla hautausmaa.

040 341 7177 vahtimestari

040 341 7312 varaukset, muut kuin vihkimiset ja kasteet

Kuusiston saaristolaiskirkko on toinen Kaarinan seurakunnan kirkoista.

Aukioloajat ja tilavaraukset

Kirkko on avoinna tapahtumien yhteydessä.

Kirkkosalia voi varata vihkimisiä ja kasteita varten varauspalvelusta. Muita tilaisuuksia varten seurakuntasihteeriltä numerosta 040 341 7312.

Kuusiston kirkko juhlatilana

Kuusiston kirkon kirkkosaliin mahtuu 135 henkilöä. Perhejuhlia ja hautajaisia varten voi kysyä Kaarinan seurakunnasta seurakuntatiloja.

WC-tilat sijaitsevat toisen rakennuksen yhteydessä.

Historia

Kuusiston saari on osallistunut suuren maailman sykkeeseen 1300-luvulta lähtien. Saaren itäpäähän rakennettu piispanlinna kartanoineen kuului keskiajalla maan hallintokeskuksiin. Uskonpuhdistuksen vuosina linna purettiin, mutta kartanosta tuli Turun linnan latokartano ja myöhemmin Suomen sotaväen päällikön virkatalo.

1700-luvulla isoviha iski myös Kuusistoon, ja saari koki kolmen sodan rasitukset ja kaksi venäläismiehitystä kuten muukin Suomi. Silti kuusistolaiset halusivat rakentaa oman uuden kirkon. Ajan aatevirtaukset vaikuttivat saaristokirkkoonkin: toisaalla näkyy koreileva kustavilaisuus, toisaalla antiikin yksinkertaisuus ja valistuksen järkevyys.

Kuusiston kappeliseurakunta perustettiin vuonna 1653. Talonpojat rakensivat sen jälkeen kirkonmäelle puisen kirkon. Sen muotoa ei tunneta, mutta sen tiedetään rappeutuneen 1700-luvun loppupuolella.

Nykyinen saaristolaiskirkko on vuodelta 1792. Kirkko korjattiin uusgoottilaistyyliseksi 1899–1900. Rakennus entisöitiin 1973–1974 arkkitehti Pekka Pitkäsen johdolla Museoviraston valvonnassa.

Parkkipaikat

Kuusiston kirkon pihapiirissä on pysäköintitilaa autoille. Kuusiston kirkolle pääsee myös julkisilla kulkuvälineillä. Aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Turun kaupungin palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa).

Esteettömyys: vähäisiä esteitä

• sisäänkäynti voi olla haasteellinen apuvälineitä käyttäville pienen kääntymisasteen ja väärällä puolella olevan kaiteen takia
  • alttarille kynnys
  • induktiosilmukka kuulovammaisille