Usein kysyttyä rippikoulusta

Moneenko ripariryhmään minun tulee hakea? Miten pääsen kaverin kanssa samaan ripariryhmään? Lue lisää tältä sivulta.

Pelastusliiveihin pukeutuneet nuoret hymyilevät. Yksi nuori ottaa heistä yhteiskuvaa kännykällä.

Moneenko ripariryhmään minun tulee hakea?

Ilmoittautuessasi riparille sinun tulee hakea vähintään kuuteen ja enintään kahdeksaan ripariryhmään. Osalle ripareista on enemmän halukkaita, kuin ryhmään mahtuu, joten jokaisen on valittava vähintään kuusi sopivaa vaihtoehtoa. Näin jokainen hakija pääsee johonkin valitsemistaan ryhmistä. Jos sinulla on jokin erityinen syy, miksi sinun tulisi päästä jollekin tietylle riparille, kerro siitä ilmoittautumisen lisätietoja-kohdassa.

Voinko hakea minkä tahansa seurakunnan riparille?

Voit! Oman seurakunnan järjestämälle riparille hakemisessa on toki se etu, että työntekijät ja muut riparilaiset saattavat olla sinulle jo entuudestaan tuttuja. Toisaalta uusia tuttavuuksia saattaa tulla enemmän, jos lähtee riparille kotiseurakunnan ulkopuolelle. Ripariryhmän tapaamiset ennen leirijaksoa ovat yleensä järjestävän seurakunnan tiloissa, joten varaudu hieman pidempiin kulkemisiin, jos haet muun kuin kotiseurakuntasi riparille.

Miten pääsen kaverin kanssa samaan ryhmään?

Voit muodostaa ilmoittautumisparin yhden kaverisi kanssa. Tämä tapahtuu niin, että teistä ensin ilmoittautuva saa ilmoittautumisen jälkeen vahvistusviestissä sähköpostiin kaverikoodin. Tämän jälkeen toinen tekee ilmoittautumisensa tätä kaverikoodia käyttäen. Kaverikoodin käyttäminen lukitsee teille samat riparivalinnat, muistakaa siis valita vaihtoehdot yhdessä! Parin voi muodostaa vain yhden kaverin kanssa.

Mitä jos kaveriporukkaan kuuluu enemmänkin kavereita?

Kaverikoodin voi käyttää vain yhden kaverin kanssa. Ilmoittautumisen lisätiedot-kohtaan voit halutessasi kirjoittaa toisenkin kaverin nimen. Kaveritoiveita huomioidaan mahdollisuuksien mukaan.

Mitä ripari maksaa?

Riparit ovat maksuttomia turkulaisille ja kaarinalaisille nuorille. Poikkeuksena osa teemaripareista sekä NMKY:n riparit ja partioripari. Ulkopaikkakuntalaisilta riparilaisilta peritään majoitus- ja ruokamaksu 25€/vrk.

Onko minut ja tavarani vakuutettu riparin aikana?

Seurakunta vakuuttaa kaikki rippikoululaiset tapaturman varalta. Vakuutus on pienimuotoinen, ja se kattaa ryhmän kokoontumiset sekä mahdollisen leirijakson. Vakuutus on tavallinen tapaturmavakuutus, eikä korvaa esimerkiksi fysikaalista hoitoa. Suosittelemme vakuutusturvan laajentamista omalla vakuutuksella. Vakuutus ei korvaa esineitä, kuten rikkoutuneita puhelimia.

Miten riparilaiset valitaan ryhmiin?

Ilmoittautumisajan päätyttyä muodostetaan ryhmät. Kaikki eivät välttämättä pääse ensisijaisesti hakemaansa ryhmään, mutta toiveet pyritään täyttämään mahdollisuuksien mukaan. Kaikki hakemukset luetaan läpi ja huomioidaan erityiset perustelut ennen lopullista sijoittelua.

En kuulu kirkkoon eikä minua ei ole kastettu. Miten toimin?

Voit ilmoittautua riparille aivan normaalisti, ja riparin voi käydä, vaikka et kuuluisikaan kirkkoon. Riparin aikana voit hyvin pohtia, haluatko liittyä seurakuntaan. Seurakunnan jäseneksi tullaan kasteen kautta, joka voidaan suorittaa riparin yhteydessä. Konfirmaatio edellyttää kastetta. Saat kutsun riparilaisten yhteiskastetilaisuuteen, johon voit halutessasi osallistua. Myös oman ryhmäsi pappi voi kastaa sinut.

Mitä jos aion hakea muualle riparille tai siirtää riparin käymistä ensi vuoteen?

Voit ilmoittaa hakevasi muualle riparille tai siirrosta vuodella tästä linkistä avautuvalla lomakkeellaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Haluaisin maksulliselle teemariparille, mutta siihen ei ole varaa. Miten toimin?

Ota yhteyttä seurakuntasi rippikouluvastaavaan ja selvitä hänen kanssaan, onko mahdollista saada avustusta maksuihin seurakunnalta.

Minun täytyy ehdottomasti päästä tiettynä ajankohtana riparille, miten toimin?

Täytä ilmoittautumislomake normaalisti ja kirjoita lisätietoja -kohtaan perustelut, miksi sinun tulisi päästä riparille juuri kyseisenä ajankohtana. Huomaa, että usein eri ajankohdissa on useampi riparivaihtoehto, joten muista valita 6-8 vaihtoehtoa.

En osaa tehdä rippikouluun ilmoittautumista, mistä saan apua?

Ilmoittautumisessa sinua auttavat seurakuntien riparivastaavat ja yhteisen kasvatustyön työntekijä Johanna Hoppela (arkisin klo 10-14).