Tuomiokirkkoseurakunnasta seurakuntayhtymäksi

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän edeltäjä, Turun evankelis-luterilaiset seurakunnat, syntyi vuonna 1921. Tuomiokirkkoseurakunnasta erotettiin Mikaelin- ja Martinseurakunnat sekä Turun ruotsalainen seurakunta, Åbo svenska församling. Näillä neljällä seurakunnalla oli yhteinen talous ja keskushallinto, ja siksi niitä nimitettiin yhteistalousseurakunniksi. Nimi eli vielä 1970-luvulla.

Sotien jälkeen Turun kaupunkiin liitettiin maa-alueita. Seurauksena oli Maarian, Kaarinan ja Kakskerran seurakuntien yhdistäminen Turun evankelis-luterilaisiin seurakuntiin. Viimeinen liitos tapahtui 1970-luvun alussa, kun Paattinen tuli osaksi Turun kaupunkia ja Paattinen yhdeksi Turun seurakunnista.

Vuonna 1991 Kaarinan seurakunta jaettiin kahtia. Kaarinan kunnan alueella alkoi toimia Kaarinan seurakunta ja Turun kaupungin puolelle jäänyt osa sai nimekseen Katariinanseurakunta.

Euroopan Unionin vaikutusta on, että kymmenen seurakuntaa käsittävä toimintakokonaisuus muutti nimensä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymäksi.

Viimeisin muutos tapahtui vuonna 2009, kun Piikkiön seurakunta liittyi seurakuntayhtymään.