Taloudellista neuvontaa ja avustusta

Jos sinulla on taloudellisia vaikeuksia, sinun on mahdollista saada ongelmiisi neuvontaa, ohjausta ja joskus myös avustusta diakoniatyöstä. Ole silloin yhteydessä diakoniatyöntekijään, kirkon jäsenyyttä ei kysytä. Hän tapaa sinut henkilökohtaisesti, jotta voitte keskustella elämäntilanteestasi ja avuntarpeestasi.

Diakoniatyön taloudellinen avustus on aina kertaluonteinen. Jos avuntarpeesi on jatkuvaa tai toistuvaa, voimme pohtia yhdessä muita tukimahdollisuuksia.

Kun haet taloudellista apua kartoitamme tulot ja menot. Usein tilanteen selvittäminen edellyttää yhteistyötä esimerkiksi sosiaalitoimen kanssa.

Kädet pitelevät lasia, missä on vain muutama kolikko.

Keneltä haet avustusta?

Jos tarvitset apua taloudelliseen tilanteeseesi, ole yhteydessä

Yhteystietoja tai seurakuntatietoja voi tiedustella laittamalla tekstiviestin tai Whatsapp-viestiä tai soittamalla numeroon 040 341 7340

Mitä tietoja tarvitset?

Ota mukaasi seuraavat dokumentit, kun tulet selvittelemään taloudellista tilannettasi diakoniatyöntekijän kanssa:

• henkilöllisyystodistus
  • tulotiedot, esimerkiksi palkkatiedot, toimeentulotukipäätös, päivärahat, eläkepäätös
  • päätökset mahdollisista muista tuista, kuten asumistuesta, elatusmaksuista, lapsilisistä, kotihoidontuesta, omaishoidontuesta, opintotuesta, opintolainasta
  • tositteet menoista, esimerkiksi vuokrasta (vuokrasopimus), sähkö- ja vesilaskusta, päivähoitomaksuista, sairauskuluista, lääkemenoista, vakuutuksista, puhelinlaskusta, internetmaksusta, veloista, harrastuksista ja tilapäisistä menoista

Kun saat avustusta

Avustus myönnetään siihen tarkoitukseen, kun olet sitä hakenut. Emme maksa rahaa tilillesi tai anna sitä käteisenä. Avustuksen maksamisessa noudatamme seurakuntayhtymän yleistä maksu- ja kirjanpitokäytäntöä.

Milloin et voi saada avustusta?

Avustusta ei myönnetä, jos

• et hae yhteiskunnan lakisääteisiä tukia
  • et ole itse yhteydessä ja kiellät meidän välttämättömät yhteydenotot muihin auttajiin, velkojiin, asianosaisiin ja mahdolliseen edunvalvojaan
  • et suostu henkilötietojesi tallentamiseen asiakasohjelmaamme
  • annat tietoisesti vääriä tietoja tilanteestasi tai käytät myönnettyä avustusta väärin
  • olet vastaanotolla päihtyneenä.

Huomaa myös, että et voi saada avustusta sakkojen, takuuvuokran maksamista varten tai takuuvuokraan.

Apua ja neuvoa taloudelliseen tilanteeseen

Talousneuvolasta saat myös apua tilanteeseesi! Voit tulla pienen tai suuren talouskysymyksen kanssa, paikalla on eri tahoja etsimässä kanssasi ratkaisuja. Diakoniatyö on mukana Talousneuvolassa muiden viranomaistahojen kanssa. Talousneuvola palvelee keskiviikkoisin kello 9-12 Raisiossa (Raisiontori 7) ja kello 13-16 Turussa kauppatorin Monitorissa (Aurakatu 8). Voit myös soittaa numeroon 029 566 0430 kello 9-12.