Kirkkovuoden pyhät rytmittävät hengellistä elämää

Kirkon ja seurakuntien elämä rytmittyy kirkkovuoden mukaan. Kirkkovuosi alkaa aina ensimmäisestä adventista ja viimeinen kirkkovuoden pyhä on tuomiosunnuntai. Kirkkovuosi antaa myös sisällön seurakuntien ja kirkon toiminnalle. Jokaiselle sunnuntaille ja kirkolliselle juhlalle on omat raamatuntekstinsä ja rukouksensa. Kirkkovuoden merkittävimpien ajankohtien, joulunLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja pääsiäisen Linkki avautuu uudessa välilehdessälisäksi erityishuomion saa helluntaiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Juhannus ja pyhäinpäivä ovat erityispyhiä

Kirkkovuoteen kuuluu myös joukko erityispyhiä. Jouluajan ulkopuolella vietetään kolmea pyhäpäivää, joiden ajankohta määräytyy joulusta. Ne ovat

• kynttilänpäivä
  • 40 päivää joulusta
  • Marian ilmestyspäivä, yhdeksän kuukautta ennen seuraavaa joulua
  • juhannuspäivä, kuusi kuukautta ennen seuraavaa joulua.

Kynttilänpäivä ja Marian ilmestyspäivä ovat Kristus-juhlia, ja juhannus eli Johannes Kastajan päivä kuuluu Raamatun henkilöiden muistopäiviin.

Muita erityispyhiä

Muihin erityispyhiin lukeutuvat

• mikkelinpäivä, joka on kaikkien enkelien päivä
  • pyhäinpäivä, jolloin muistellaan sekä kaikkia kristikunnan martyyreita että muita uskossa Kristukseen kuolleita.

Kirkkovuoteen kuuluu myös yhteiskunnallisia juhlapäiviä. Näitä ovat itsenäisyyspäivä sekä kaksi kansallista rukouspäivää.

Lisää kirkkovuodesta ja siihen liittyvistä pyhistä ja perinteistä löydät osoitteesta www.evl.fi. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Ehtoolliskalustoa kirkossa alttarilla. Kuvituskuva.