Jumalanpalvelukset ja hartaudet

Jumalanpalvelus on Jumalan kansan juhla. Se kokoaa meidät yhteen. Jumalan kasvojen edessä voimme levätä, iloita ja koota voimaa arkeen. Katso tilaisuuksien tarkat ajat tällä sivulla alempana olevasta tapahtumakalenterista.

Jumalanpalvelukset Tuomiokirkossa

Turun tuomiokirkossa järjestetään viikottain runsaasti messuja eli ehtoollisjumalanpalveluksia. Ehtoollisleipä on aina gluteenitonta, alkoholitonta viiniä saa pyydettäessä. Sanan äärelle voi kokoontua seuraavina aikoina.

• Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä klo 10
  • Keskiviikkoisin klo 8
  • Torstaisin klo 12
  • Lauantaisin klo 18 (alkoholiton viini)

Tuomiokirkon sunnuntain klo 10 jumalanpalveluksia voit katsoa suorana netissä osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

Lisäksi kirkossa järjestetään erilaisia teemallisia jumalanpalveluksia, esimerkiksi Taizé-messuja tai lastenkirkkoja. Tarkista ajat tapahtumakalenterista sivun alalaidassa.

Arki-illan meditaatioita ja muita kieliä

Viikkomessujen lisäksi Tuomiokirkossa on myös muita jumalanpalveluselämään kuuluvia tilaisuuksia. Syys- ja kevätkaudella on mahdollista piipahtaa perjantai-iltaisin arki-illan meditatiossa tai vaikkapa ranskankielisessä vesperissä. Kirkkoon voi tulla myös hiljentymään ihan vain itsekseen.

Hiljennytään yhdessä perjantai-iltaisin

Arki-illan meditaatioilloissa harjoitamme tietoista, avointa, kuuntelevaa läsnäoloa Jumalan edessä hiljaisen rukouksen hengessä. Meditaatiohetkiä ohjaavat seurakunnan työntekijöiden lisäksi vapaaehtoiset seurakuntalaiset. Seurakunnan yhteyshenkilönä toimii pastori Mika Mäntyranta, mika.mantyranta@evl.fi.

Ranskankielinen vesper

Joka toinen viikko voi hiljentyä vesperissä myös ranskan kielellä.

En célébrant les vêpres nous pouvons nous unir aux richesses de l’ Église indivise car elles sont de notre propriété commune.

Muita kieliä

Turun tuomiokirkko on myös Turun ruotsinkielisen seurakunnan, Åbo svenska församlingenin, pääkirkko. Kirkossa toimii myös Turku Cathedral International Congregation. Löydät molemmista lisätietoa niiden omilta sivuilta. Tuomiokirkossa on säännöllisesti jumalanpalveluksia myös saksaksi sekä viittomakielellä.

Siirry Åbo svenska församlingenin sivuille tästä linkistä

More information about Turku Cathedral International Congregation through this link

Tuomiokirkon valkoinen ja kultakoristeinen alttarirakennelma, jossa Jeesus keskellä opetuslapset jaloissaan.

Jumalanpalveluksista vastaa