Kesäinen päivä, jäätelö ja taustalla Tuomikirkko. Kuvassa teksti seurakuntien kesä 2023.

Seurakuntien kesä 2023

Turun ja Kaarinan seurakuntien kesä tarjoaa tekemisiä, tutustumisia ja kohtaamisia kaiken ikäisille. Tälle sivulle on koottu valikoima menovinkkejä, tutustumiskohteita, kohtaamispaikkoja ja tapahtumia kesälle 2023.

Kaikki kesäkauden tapahtumat löydät tapahtumakalenterista.

Tiekirkot

Turun ja Kaarinan seitsemän tiekirkkoa avaavat ovensa vähitellen kesäkuusta alkaen. Tervetuloa levähtämään tai tutustumaan kesäoppaan johdolla.

Turun tuomiokirkkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Tuomiokirkontori 1, Turku
Avoinna päivittäin 9–18 (1.6.–31.8. opastuskierros keskiviikkoisin klo 14)
Kesäkahvila. Tuomiokirkkomuseo 2/1 €.

Maarian kirkko
Maunu Tavastin katu 2, Turku
Ma-pe klo 12–18 (29.5.–11.8. paitsi 23.6.)

Mikaelinkirkko
Puistokatu 16, Turku
Ma–pe klo 11–18 ja la–su klo 11–14 (5.6–6.8., paitsi 23.6.)
Opas ja kesäkahvila ma–pe 5.6.–4.8.
(Avoinna 4.6. saakka ja 9.8. jälkeen ke–pe klo 11–17 ja la–su klo 11–14)

Martinkirkko
Huovinkatu, Turku
Ma–pe klo 12–17 (12.6.–11.8., paitsi 23.6.)

Pyhän Katariinan kirkko
Kirkkotie 46, Turku
Ma–pe klo 12–17 (5.6.–4.8., paitsi 23.6.)
Opas paikalla

Kuusiston kirkko
Linnanrauniontie 157, Kaarina
Su–pe klo 11–16 (26.6.–13.8.)

Piikkiön kirkko
Hadvalantie 5, Piikkiö (Kaarina)
Ma–to klo 12–18 (26.6.–27.7.)
Opas paikalla.

Tutustu kaikkiin Suomen tiekirkkoihin osoitteessa tiekirkot.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Juhannus

Konserttisarjat

Kesäkahvilat

Jumalanpalvelukset ja hartaudet luonnon helmassa

Kesäkävelyt

Kesäkeskiviikkoisin 7.6.–30.8. klo 17 kierretään yhdessä Turun kulttuurikuntoilureittejä. Joka viikko tutustutaan eri reittiin. Ohjatut kesäkävelyt lähtevät Eerikink. 3:n edestä. Säävaraus! Lue lisää kesäkävelyistä

Keskiajan Turku ja Tuomiokirkon syntymäpäivä

Keskiajan Turku -tapahtumaa vietetään 29.6.–2.7. Tuomiokirkko ja Tuomiokirkkomuseo ovat auki joka päivä klo 9-18. Museoon vapaa pääsy tapahtuman ajan. Holvikahvila Domcafé auki kirkon kivijalassa joka päivä klo 11-18.

Tuomiokirkon syntymäpäivää eli Domin synttäreitä juhlitaan la 17.6.

Tutustu molempien tapahtumien ohjelmaan

Turun hautausmaa

• Turun hautausmaalla kuljeskelee kesä-elokuussa hautausmaapappi, jonka kanssa voi ryhtyä keskusteluun mistä tahansa taivaan ja maan välillä. Pappi on paikalla pääasiassa keskiviikosta sunnuntaihin. Hänet voi kohdata hautausmaalla ilman erillistä sopimista, mutta hänen kanssaan voi myös sopia tapaamisen Ylösnousemuskappelille, Henrikinkirkolle tai vaikka kävelylle hautausmaalla. Hautausmaapappi Matti Taneli, p. 040 341 7070, matti.taneli(at)evl.fi.
  • Verkossa toimivan hautakartanLinkki avautuu uudessa välilehdessä avulla voit tehdä kävelykierroksen Turun hautausmaalla ja tutustua sinne haudattuihin tunnettuihin henkilöihin. Omat teemakierroksensa on muun muassa urheilijoista, kirjailijoista ja runoilijoista, arkkitehdeista ja poliitikan henkilöistä.

Kirkon keskusteluapu päivystää myös kesällä

Yksinäisyyden tunne voi korostua kesälomien aikaan. Kirkon keskusteluavun päivystäjille voi purkaa omia huolia ja ahdistusta luottamuksellisesti. Päivystäjät ovat sitoutuneet vaitioloon.

Vehreälehtinen koivunoksa auringossa.
Kuva: Jussi Vierimaa