Raamattu antaa eväitä elämään

Raamattu on ihmisen kokoinen kirja. Se tarjoaa hyvän elämän rakennuspuita jokaiselle.

Raamatussa Jumala ilmaisee tahtonsa ja siksi se on tärkeä kristityille. Samalla Raamattu on myös ihmisten kirjoittama kirja. Siksi sitä voidaan tutkia kuin muutakin kirjallisuutta. Raamattuun ihmiset ovat kirjoittaneet sen, mitä ovat nähneet, kuulleet ja uskoneet. Raamatussa on siis sekä jumalallinen että inhimillinen puoli.

Raamattua luetaan kaikissa kirkoissa. Se jakautuu kahteen osaan: Vanhaan testamenttiin ja Uuteen testamenttiin. Kyseessä on siis kirjasarja, joka sisältää juutalaisuuden ja kristinuskon varhaisen perinnön.

Siirry lukemaan Raamattua verkossaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Vanha testamentti

Raamatun Vanhan testamentin 39 kirjaa on kirjoitettu hepreaksi. Vanhassa testamentissa on monenlaisia kirjoituksia:

• lakikokoelmia
  • profeettojen saarnoja
  • historiallisia selontekoja
  • runoja
  • sananlaskuja
  • Laulujen laulu, kokoelma rakkausrunoja

Uusi testamentti

Uuden testamentin kirjoja on 27. Ne ovat syntyneet noin sadan vuoden aikana Jeesuksen elämän ja ylösnousemuksen jälkeen. Kreikaksi kirjoitettu Uusi testamentti kertoo Jeesuksesta ja kristillisen seurakunnan alkuvaiheista. Uuden testamentista löytyy mm.

• Neljä evankeliumia, Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen
  • Apostolien teot
  • Paavalin kirjeitä seurakunnille
  • Johanneksen ilmestys
Tyttö istuu tuolilla lukemassa Raamattua. Kuvituskuva.

Raamattu suomen kielellä

Mikael Agricolan vuonna 1548 kääntämä Uusi testamentti oli merkittävä saavutus suomalaisten uskonelämän mutta myös suomen kielen ja kulttuurin kannalta. Suomen kirjakieli alkoi muotoutua vasta ensimmäisen raamatunkäännöstyön tuloksena.

Siirry lukemaan lisää suomenkielisestä RaamatustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)