Turkulaista sukuhistoriaa hautausmaalla

Maarian kirkon pohjoispuolella ovat maarialaiset sankarihaudat, joihin on haudattu 112 sankarivainajaa. Pohjoispuolella on myös kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen hauta.

Hautausmaan itäreunalla oleva hautakappeli on Haartman-suvun rakennuttama ja luultavasti vuodelta 1782. Nykyisin kappeli on Bonsdorff-suvun hallussa. Hautausmaan luoteiskulmassa olevan hautakappelin rakennutti Kaistarniemen tilan omistaja hovioikeuden sihteeri C.G. Baehr (k. 1792). Kirkon eteläpuolella on rauta-aidan ympäröimä ruohopäällysteinen holvattu hauta, jonka rakennutti Iso-Heikkilän kartanoa pitänyt hovioikeuden presidentti Eric Wallensköld vuonna 1839. Hautausmaan vanhin säilynyt muistomerkki on kauppias Jakob Elfwingin (k. 1793) hautalaatta kirkon alttaripäädyn vieressä.

Kirkon lounaispuolella on muinaistutkija ja arkeologian professori A.M. Tallgrenin hautakivi. Aarne Michaël Tallgren kuului siihen arkeologisukupolveen, joka vakiinnutti Suomen muinaistutkimuksen aseman. Hän eli lapsuutensa Maarian pappilassa ja Tallgrenien kiinnostavan perheen vaiheista on muun muassa tehty Turun kulttuuripääkaupunkivuonna 2011 esitetty näytelmä. Suvun vaiheisiin on perehtynyt näytelmäkirjailija Tytti Issakainen.