Siunaustilaisuus

Siunaustilaisuus eli hautaan siunaaminen on pienimuotoinen jumalanpalvelus, joka voidaan toimittaa kappelissa, kirkossa tai haudalla. Siihen sisältyy raamatuntekstien ja rukousten lisäksi siunauspuhe, virsiä ja musiikkia.

Liljoja ruukussa Kärsämäen kappelin alttarilla.

Infograafi hautaan siunaamisesta: Jos vainaja kuului kirkkoon, käydään toimituskeskustelu sekä varataan pappi ja kanttori. Papin kanssa käydään siunauskeskustelu ja kanttorin kanssa sovitaan musiikista. Jos vainaja ei kuulunut kirkkoon, toimitaan vainajan tahdon mukaan. Jos vainaja halusi tulla siunatuksi, käydään toimituskeskustelu ja varataan pappi ja kanttori normaalin kaavan mukaan.

Siunaustilaisuuden toimittaa tavallisimmin sen seurakunnan pappi, jonka jäsen vainaja oli kuollessaan. Papin nimen saa selville siunausvarausta tehdessä. Omaiset voivat pyytää myös jonkun muun papin toimittamaan siunauksen sopimalla asiasta hänen kanssaan ja ilmoittamalla tästä seurakuntayhtymän hautatoimistoon.

Jos vainaja kuului kirkkoon ja hänet tuhkataan, toimitetaan siunaus ennen tuhkaamista. Poikkeuksesta tähän on sovittava seurakunnan kirkkoherran kanssa.

Tapaaminen papin kanssa

Pappi ja omaiset sopivat ajan tapaamiselle, jossa keskustellaan vainajan elämästä ja sen päättymisestä. Samalla sovitaan siunaustilaisuuden kulusta. Jos omaisilla on toiveita siunaustilaisuudessa esitettävästä musiikista, siitä on hyvä neuvotella etukäteen sekä papin että kanttorin kanssa. Tapaamisen tarkoitus ei kuitenkaan ole yksinomaan käytännön asioista sopiminen, vaan omaisilla on siinä mahdollisuus myös sanoittaa suruaan ja muistella vainajaa.

Jos omaiset toivovat papin ja kanttorin osallistuvan muistotilaisuuteen, siitä kannattaa esittää toive jo siunausvarausta tehdessä. Seurakunta ei kuitenkaan voi taata, että he toivomuksesta huolimatta ehtisivät muistotilaisuuteen. Vasta siunaustilaisuudessa esitetty kutsu tulee liian myöhään.

Siunaustilaisuuden kulku

Siunaustilaisuuden kulku on pitkälti samanlainen, oli kyseessä sitten tuhkaus tai arkkuhautaus. Eräs malli siunaustilaisuuden ohjelmaksi voisi olla esimerkiksi seuraavanlainen:

• Musiikki
  • Kukkatervehdykset
  • Virsi
  • Siunaus (raamatunlukua, rukouksia, puhe sekä itse siunaushetki, jonka ajaksi saattoväki nousee seisomaan)
  • Virsi
  • Musiikkia

Kukat lasketaan joko siunaustilaisuuden alussa tai lopussa. Käytännöstä on hyvä keskustella ja sopia siunaavan papin kanssa. Turun hautausmaan ja Kärsämäen kappeleissa kukkia varten voi etukäteen tilata kukkien laskutasot arkun sivuille. Kun kyseessä on arkkuhautaus, on mahdollista myös laskea kukat vasta haudalla.

» Verkkovirsikirja: Hautajaisiin sopivia virsiä Linkki avautuu uudessa välilehdessä(Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)