Kastevirret vievät kasteen merkityksen äärelle

Kastevirsien valinta voi olla antoisa hetki perheen kesken. Virsikirjan kastevirret vievät kasteen kaikkein syvimmän merkityksen äärelle. Kastevirsien sanoituksissa on rakkautta, turvaa, enkeleitä. Suosituimpia kastevirsiä ovat

• 216 Pyhä Isä Jumala
  • 218 Tuomme luokse Jeesuksen
  • 490 Mä silmät luon ylös taivaaseen
  • 492 Ystävä sä lapsien
  • 499 Jumalan kämmenellä
  • 503 Taivaan Isä suojan antaa (Anna-Mari Kaskisen sanat)
  • 808 Herra, olet luojani (Ystävä sä lapsien -sävelellä)
  • 809 Juhla on nyt, riemullinen ( Jumala loi auringon kuun –sävelellä )

Kastevirsiä voi myös kuunnella kastevirret.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä -sivustolla, jossa niitä laulaa Mikko Salmi bändinsä kanssa.

Virsistä kannattaa jutella myös kastepapin tai seurakunnan kanttorin kanssa. Katariinanseurakunnan kanttori Elina Kerokoski vinkkaa kastevirsiksi myös vähän oudompia virsiä:

”Lempparini kastevirsien joukossa on virsi 217 Täynnä kiitosta ja hämmästystä tuuditamme vastasyntynyttä. Virressä on koko, syvä kasteen teologia.  Virsi 395 Jo ennen syntymääni kun uinuin toivona on hieno virsi. Jo ennen syntymääni näit minut, Jumala alkaa virsikirjan liiteosan virsi 810, jossa on runoilija Anna-Mari Kaskisen tekemät sanat”, kertoo Elina.

Useassa seurakunnassa on koottu kastevirsistä oma vihkonen, jossa saattaa olla myös muita sopivia lauluja. Joskus kasteperheet haluavat tehdä myös oman käsiohjelman juhlaansa.

Ruotsinkielisessä virsikirjassa suosituimpia kastevirsiä ovat

• 390 Tryggare kan ingen vara

• 493 Gud som haver barnen kär