Aamukaste - parasta pienille

Aamukaste on iloinen, yhteisöllinen ja vaivaton kastetapahtuma, jossa seurakunta hoitaa kaikki kastejärjestelyt puolestanne.

Seuraava Aamukaste järjestetään Turun tuomiokirkossa lauantaina 13.4.2024. Ilmoittaudu mukaan sähköisellä lomakkeellaLinkki avautuu uudessa välilehdessä viimeistään sunnuntaina 24.3.

Pappi kastaa pientä tyttöä, joka seisoo silmät kiinni kastemaljan äärellä.

Mikä Aamukaste?

Aamukaste on mukava, yhteisöllinen ja juhlallinen kastetapahtuma, johon voi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi. Mukaan kannattaa ottaa lähipiiri juhlimaan suurta asiaa. Aamukasteessa lauletaan tuttuja lastenvirsiä.

Kastejuhlan kulku määrittyy sen mukaan, kuinka paljon ja minkä ikäisiä kastettavia tapahtumaan osallistuu. Kirkkoon kokoontuu 2–4 perhettä kerrallaan noin puolen tunnin ajaksi. Kellonajat varmistuvat ilmoittautumisen päätyttyä. Kasteen jälkeen tarjoamme kastekahvit seurakuntien toimitalon juhlasalissa, osoitteessa Eerikinkatu 3.

Lapsen voit pukea juhlaa varten yhtä hyvin suvun kastemekkoon, hänen omiin vaatteisiinsa tai seurakunnalta lainattuun kastepukuun.

Mitä pitää ottaa huomioon?

Kastettavaksi voidaan tuoda lapsi, jonka vanhemmista ainakin toinen kuuluu kirkkoon. Yli 12-vuotiaan kohdalla riittää huoltajien suostumus. Yli 15-vuotiailta edellytetään rippikoulua. 12 vuotta täyttäneen on annettava aina myös oma kirjallinen lupa kasteeseen.

Kastettavalla tulee olla yksi tai useampi kirkkoon kuuluva, konfirmoitu kummi. Jos kummin löytäminen tuottaa vaikeuksia, seurakunta voi auttaa.

Ota toki yhteyttä seurakuntiemme toimitus- ja tilavarauksiin, jossa sinua palvelevat varaussihteerimme.