Maarian kirkon peruskorjaus

Maarian kirkossa suoritetaan lähivuosina korjauksia, joissa kirkon käytettävyyttä parannetaan. Korjauksien on suunniteltu alkavan, kunhan Runosmäen monitoimitalo ja sinne tulevat seurakunnan tilat valmistuvat vuonna 2024. Tällä hetkellä Maarian kirkkoon ei tehdä tilaisuusvarauksia vuodelle 2025, ennen kuin tarkempi korjausaikataulu on selvillä. Tämä koskee myös vihkiaikoja.

Kirkon lattian alla olevat eristeet ovat kostuneet ja aiheuttavat sisäilmaongelmia Maarian kirkkoon. Korjauksissa lattia aukaistaan ja eristeet vaihdetaan. Samalla on mahdollisuus muuttaa kirkkoa palvelemaan paremmin nykyaikaisen seurakunnan tarpeita – mennyttä aikaa toki unohtamatta. Esteettömyys, toiminnallisuuden parantaminen sekä käytännön ratkaisut ovat keskiössä muutoksia mietittäessä.

Tässä haluamme kuulla myös sinun näkemyksesi. Mitä sinä kaipaisit Maarian kirkkoon? Mitä kirkosta puuttuu, mitä voisi parantaa, mille olisi tarvetta? Mihin ei saisi koskea, mitä tulisi säilyttää? Onko sinulla ideoita, ajatuksia tai toiveita, jotka haluaisit meille jakaa? Voit kertoa ajatuksesi, ideasi, toiveesi ja ehdotuksesi seurakunnan palautelomakkeella. Kaikki asialliset palautteet otetaan huomioon korjauksia suunnitellessa. Palautelomake löytyy tämän linkin takaa.

Kirkko ei ole instituutio. Kirkko on seurakunta, se koostuu ihmisistään. Kaikki muutokset tehdään nimenomaan seurakuntaa varten, niin nykyistä kuin tulevaakin. Kirkkojen muutoksissa poikkeuksellista on nimenomaan se, että niillä on sekä historiallinen että nykyaikainen ulottuvuus. Kirkot ovat pyhiä tiloja, Herran huoneita. Muuttumattomia ne eivät ole, jokainen sukupolvi on tehnyt muutoksia myös Maarian kirkkoon. Joskus ne ovat olleet suurempia, joskus pienempiä. Mutta aina on lopulta löydetty tasapaino pyhän ja maallisen välillä.

Maarian kirkon ovi kutsuvasti auki. Sisällä näkyy penkkirivi.
Kuva: Aarne Ormio / Kirkkohallitus