Helpotusta yksinäisyyteen

Koetko olevasi yksinäinen? Kaipaatko juttuseuraa tai tukea yksinäisyyteesi? Seurakunta tarjoaa sinulle monenlaisia vaihtoehtoja: teemaryhmiä, kursseja, retkiä, konsertteja. Kirkon jäsenyyttä ei vaadita osallistuaksesi toimintaan.

Yksinäisyyttä on monenlaista − ja se on aina henkilön oma kokemus. Koetko itsesi yksinäiseksi, vaikka kuljetkin ison porukan mukana? Vai onko niin, että sinulla ei ole yhtään hyvää ystävää?

Seurakunnista ja diakoniakeskuksesta saat tukea ja työkaluja löytää omat selviytymiskeinosi yksinäisyydessäsi. Ehkä löydät oman paikkasi seurakuntayhteisöstä tai toimintaa, johon haluat heittäytyä mukaan. Samalla voit saada toisilta yksineläviltä vertaistukea. Ja aina on mahdollista ystävystyä jonkun toisen yksinäisen kanssa.

Voit tulla mukaan myös vapaaehtoistyöhön. Kehitämme erilaisia vapaaehtoistyön muotoja. Toivomme, että yksinäisyyden kokeneet voisivat toimia tiettyjen ryhmien vetäjinä ja kokemusasiantuntijoina. Saat tähän toimintaa koulutuksen ja tuen työntekijiltämme.

vanha nainen kävelee kaukana taustalla katua pitkin

Tule mukaan!

Diakoniakeskuksessa järjestetään työikäisille yksinäisille eri teemoihin keskittyviä, määräaikaisia ryhmiä. Sinun ei tarvitse sitoutua ryhmään vuosiksi, sillä ne kokoontuvat yleensä kolmesta viiteen kertaan. Ryhmien aiheet liittyvät usein ihmisenä kasvamiseen. Ne ovat siten kuntouttavia ja terapeuttisia.

» Tutustu ryhmiin ja tapahtumiin

Seurakunnissa voit osallistua hyvin monenlaiseen, yksinäisille suunnattuun toimintaan. Tarjolla on muun muassa konsertteja, kuorotoimintaa, kirkkoiltoja, teemallisia messuja ja retkiä.

Monessa seurakunnassa järjestetään Alfa-kursseja, joissa käsitellään kristinuskon perusteita. Seurakunnissa järjestetään myös Krito-ryhmiä, jotka ovat sielunhoidollisia vertaisryhmiä. Niissä voit kertoa omasta elämästäsi ja sen kipukohdista, kuunnella toisia ja rukoilla yhdessä muiden kanssa. Lisäksi tarjolla on leski- ja eroryhmiä. Tutustu seurakuntien toimintaan niiden omilla verkkosivuilla.