Ripari 2024

Saitko postissa rippikouluesitteen tai kiinnostaako rippikoulun käyminen?

Rippikouluihin 2024 ilmoittautuminen aukesi 16.8. ja ilmoittautuminen päättyi su 10.9. Jos haluat tiedustella ilmoittautumisajankohdan jälkeen, että ehtiikö vielä mukaan rippikouluun, ole yhteydessä seurakuntasi rippikouluvastaavaan. Katariinanseurakunnassa tämä henkilö on Elina Ahopelto.

Jos haluat ilmoittaa, että käyt riparisi jossain muualla tai että siirrät rippikouluasi vuodella, tee se klikkaamalla tästä itsesi oikealle sivulle.  Tulet löytämään sivulta lisätietoa muun muassa ilmoittautumisesta ja rippikouluesitteen, jonka löydät myös alempaa tältä sivulta ennen Luovanriparin esittelyä.

Katariinanseurakunnassa rippikoulu ei ala syyskaudella tai vuoden vaihteessa vaan suuren juhlan, pääsiäisen kynnyksellä. Rippikoulun leirijaksot ovat kesällä, jonka jälkeen ripariporukan yhteiset tapaamiset jatkuvat. Kaiken kruunaa konfirmaatio syys-lokakuussa. Poikkeuksena ovat yhteistyöriparit muiden seurakuntien kanssa ja talvirippikoulut. Niissä rippikoulu päättyy jo ennen syksyä, jotta rippikoulun kesto olisi kaikille ryhmille mahdollisimman sama.

Tältä sivulta saat tietoa Katariinanseurakunnan vuoden 2024 rippikouluista.

Katariinanseurakunnassa toteutuu tänä vuonna leiriripareita, joista kaksi ovat teemallisia: Luovaripari (Teema 5) ja Seikkailu ripari Ahvenanmaalle (Teema 8). Ahvenanmaan ripari toteutetaan yhteistyössä Kaarinan seurakunnan kanssa ja kyseisen leirin hinta on 260€.

Tarjolla on myös leirittömänä vaihtoehtona pienryhmäriparit, joista PIEN2 Päiväripari kesällä järjestetään Katariinanseurakunnan alueella.

Rippikoululaisena sinulla on mahdollisuus päästä tutustumaan kristinuskon keskeisiin sisältöihin, tutustua uusiin nuoriin ja näkökulmiin sekä saat luvan kanssa ihmetellä ääneen asioita, joita et välttämättä ole aiemmin pohtinut.

Leirimuotoiset rippikoulut 2024

Kaikki konfirmaatiot ovat Pyhän Katariinan kirkossa.

• KAT2 Rippileiri Harjattula 8.-14.6. konfirmaatio su 15.9. klo 10
    Rippikoulun ohjaajina toimivat Matti Hernesaho ja Mia Kuronen. Mikäli sinulla on kysyttävää ryhmään liittyen, ole jompaan kumpaan ryhmänohjaajaan yhteydessä ensisijaisesti.

Teemariparit sijoittuvat heinäkuulle ja niistä saat lisätietoa alempaa tältä sivulta sekä rippikouluesitteestä.

• TEEMA5 Luovaripari Kunstenniemi 4.-11.7. konfirmaatio la 21.9. klo 13.
    Luovaa riparia ovat vetämässä Elina Ahopelto ja Elina Kerokoski. Laita kummalle Elinalle vaan viestiä, mikäli sinulla herää kysyttävää koskien tätä riparia.

• TEEMA8 Seikkailuripari Lemland 22.-28.7. konfirmaatio su 29.9. klo 10.
    Seikkailulle Ahvenanmaalle ovat lähdössä ohjaajat Outi Toljamo Katariinanseurakunnasta ja Anna-Kaisa Leppänen Kaarinasta. Voit tiedustella lisätietoja riparista kummalta ohjaajalta vaan, tai vaikka molemmilta.

Leiritön rippikoulu 2024

Leirittömiä rippikouluja järjestetään useampia eri seurakunnissa. Näistä löytyy lisätietoa rippikouluesitteestä.

• PIEN2 Päiväripari kesällä, tiiviimpi tapaamisjakso on juhannusviikolla Nummen seurakuntakodissa, konfirmaatio la 14.9. klo 11 Pyhän Katariinan kirkossa.

Tämä ripari ei sisällä leiriä vaan lähijakson, jonka aikana jokainen pääsee touhukkaan päivän päätteeksi kotiinsa nukkumaan. Lähijakso pitää sisällään raamattuun tutustumista, yhteistä puuhaa, laulua ja opetusta. Lisäksi tapaamme ryhmämme kanssa ennen ja jälkeen lähijakson teemapäivissä ja jumalanpalveluksissa.
  • CITY1 Kaupunkiripari marras-toukokuu Turun keskustassa, konfirmaatio la 25.5. klo 11 Tuomiokirkossa. Ryhmän tapaamiset sijoittuvat iltoihin ja viikonloppuihin. Lisätietoa saat Taru Hyväriltä (taru.hyvari@evl.fi).

Lisää vaihtoehtoja ja tarjontaa löydät rippikouluesitteestä, johon pääset klikkaamalla tätä lukemaasi lausetta.

Luovaripari

Luovalla riparilla painotetaan muun muassa kuvataidetta, draamaa, kirjoittamista ja musiikkia yhteisessä toiminnassa. Tällä riparilla pääsetkin ilmaisemaan itseäsi ja ajatuksiasi monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen.

Luovalle riparille ilmoittautumiseen ei ole lähtötasovaatimuksia. Sinun ei tarvitse harrastaa mitään yllämainituista itseilmaisun muodoista, mutta olisi hyvä, että olisit niistä ainakin varovaisen kiinnostunut!

Kuusi nuorta kävelee hiekkarannalla, meren ääressä. Horisontti näkyy kuvassa kuten myös taivas.

nuorisotyönohjaaja
Katariinanseurakunta

Elina Ahopelto on Katariinan nuorisotyönohjaaja, joka siirtyilee usein julkisen liikenteen armosta milloin iskowednesday-iltaan tai alakoululaisten hengailuiltaan (After schooliin) Jaaniin ja milloin rippikoulutapaamisiin tai Donkkis Big Nighteihin Varissuon kirkolle.

Elina ällistelee työkaveidensa rautaista ammattitaitoa ja lahjoja, joita Luoja on heille suonut, välillä mielessään ja välillä ääneen. Hänelle on tärkeää se, että ihmisiä muistutetaan siitä, että heitä rakastetaan ja se rakkaus on valunut taivaasta käsin.

Elina pitää rippileireistä ja rukoilee joka kesä vain lyhyttä hellejaksoa, sillä rannat ja auringon käristys eivät ole Elinan kavereita. Dramaattiset musikaalikappaleet ja D&D-roolipeliin tutustuminen ovat mielenpäällä usein vapaalla ja välillä hän ehtii kasaamaan ystäviä myös pakenemaan escaperoomeista tai pelaamaan lautapelejä.

Taizé on jees ja tuohukset tuoksuu hyvältä. Yläkoulut saapi ottaa yhteyttä Elinaan oli kyse morottamisesta, oppituntipaketeista, koulupäivystyksen aloittamisesta tai muusta.