Rukouksia elämän eri vaiheisiin: Maanantairukous

Maanantairukous on työntekijämme laatima arjen pieni henkäys. Se kertoo eletystä elämästä, konkreettisista kohtaamisista, tulevista toiveista. Olemme mukana arjessa ja juhlassa – ny, ain ja iänkaike.

Tuotamme Maanantairukous-nimistä sarjaa Instagram-tilillämme syksyllä 2020. Voit hiljentyä samojen pienten rukousten parissa myös tällä sivulla, julkaisemme rukouksia loppuvuoden 2020 aikana.

Huolestuneen rukous

Huolet painavat mieltäni. Toivoin syksyn saavuttua arjen palaavan normaaliksi, mutta uusi arki koronan keskellä ahdistaa. Herra, kuulet huolestuneet huokaukseni. Kannan mielessäni riskiryhmään kuuluvia läheisiäni. Anna kärsivällisyyttä jatkaa varotoimia, joilla suojelen lähimmäistäni. Isä, auta löytämään rauha, vaikka mieleni on huolesta harmaa. Aamen.

Teksti: Anni Pahkamäki
Kuva: Kirkon kuvapankki / Pekko Vasantola

Nainen on kumartuneena huolestuneen oloisesti vanhemman miehen suuntaan. Kuvituskuva.

Vähävaraisen rukous

En tiedä, miten selviän, Herra. Kukkarossa on muutama euro, tilillä kymppi. Palkkaan on vielä monta päivää. Lapsi tarjosi säästöpossuaan. Silloin tuli itku. Illalla mummi toi makaronilaatikkoa ja pullaa. Silloin tuli itku uudestaan. Herra sinä toimit, vaikka minä en jaksa. Kiitos. Aamen.

Kuva: Timo Jakonen

Puolilähikuva kolikoista, jotka ovat lasipurkin pohjalla. Kuvituskuva.

Luonnonystävän rukous

Luonto antaa minulle onnea ja mielenrauhaa, terveyttä ja hyvää oloa. Iloisesti kiitän. Anna rehevä kasvu kasveille, hyvä elämä eläimille ja talven syvää rauhaa ja lepoa. Anna anteeksi kaikki virheeni, joilla olen tuhonnut elämän mahdollisuuksia. Anna minulle viisautta toimia oikein ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Suojele elämää, Luoja! Aamen.

Kuva: Aleksi Rajamäki

Syksyinen kuva leppäkertusta metsässä. Kuvituskuva.

Yksinäisen rukous

Ihmisiä ympärillä. Tervehdyksiä ja hymyjä. Kuulumisten kysymistä ja vastauksia. Lyhyitä kohtaamisia. Avain ovessa, yksinäinen ilta. Vaikka minulla on ihmisiä ympärillä, lopulta olen taas yksin kotona. Arjen ilot olisi ihana jakaa, mutta kenelle. Isä näet yksinäisyyteni. Kuulet huokaukseni. Lähetä elämäni teille valon pilkahduksia, yksinäisyyden karkottajia. Johdata minut sinne, missä minut huomataan. Aamen.

Teksti: Anni Pahkamäki
Kuva: Katri Saarela

Lähikuva mietteliäästä tytöstä ikkunan edessä. Kuvituskuva.

Kummin rukous

Jumala, tuntuu että kummilapseni kasvaa kovaa vauhtia. En tiedä, mitä tuon ikäinen tarvitsee, mistä unelmoi. En osaa ostaa oikeita lahjoja enkä olla oikeaan aikaan paikalla. Välimatka välillämme tuntuu ylitsepääsemättömältä. Auta minua olemaan osa kummilapseni elämää. Anna yhteytemme säilyä, vaikka tämän rukouksen verran. Aamen.

Teksti: Taru Hyväri
Kuva: Katri Saarela

Kesäinen kuva, jossa poika ja tyttö kävelevät poispäin kamerasta. Kuvituskuva.

Koiranomistajan rukous

Jumala, kiitos koirastani, jolla osoitat minulle rakkauttasi. Suo meille paljon yhteistä aikaa ja monta tilaisuutta leikkiä ja lenkkeillä, seikkailla ja tutkia, olla lähellä ja lepäillä. Ilollamme kiitämme rakkaudestasi. Anna suojelusenkelin katsoa myös karvarakkaani perään, kun se koheltaa puistoissa ja pusikoissa. Olemme kumpikin sinun kädessäsi, Luojamme. Aamen.

Kuva: Jussi Vierimaa

Lähikuva rapsutettavana olevasta koirasta. Kuvituskuva.

Sadonkorjaajan rukous

Oi, miten ihanaa on vetää maasta oma porkkana, napsaista suuhun kypsä omena, kerätä kipollinen papuja. Miten rauhoittavaa on seistä viljapellon laidalla ihailemassa kasvun ihmettä. Isä, kiitos kesän sadosta, kiitos siitä nousevasta riemusta. Lohduta myös huolessa – emmehän ole pilanneet maailmaamme ahneudellamme? Auta kantamaan oma osani luonnon eteen. Aamen.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Käsi kurottaa omenoita puusta. Kuvituskuva.

Lapsen rukous

Taivaan Isä, siunaa, että minä opin tänään pyöräilemään. Taivaan Isä, ihmeellistä, että sinä näet ilman kaukoputkea tänne Suomeen. Siunaa Taivaan Isä, ettei meille tulisi rosvoja. Tiesitkö, että meille tulee vauva? Äiti sanoo, että se on tosi pieni. Aamen.

”Katsokaa, kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen, ja hänen lapsiaan me myös olemme.” (1. Joh. 3:1)

Kuva: Annina Herranen

Lähikuva lapsen käsistä, jotka ovat ristissä. Kuvituskuva.

Uuden opiskelijan rukous

Jännittää ja pelottaa. Entä, jos en saa ystäviä ja jään yksin? Entä, jos en pärjää opinnoissa? Millä tulen toimeen? On niin paljon uutta, että pää savuaa. Jeesus, miten hyvältä tuntuu olla vapaa! Tästä alkaa oma elämä. Kunpa saisin olla minä, kunpa en menettäisi rohkeuttani ja herkkyyttäni. Aamen.

Teksti: Tiina Hallikainen
Kuva: Jussi Vierimaa

Lähikuva nuoresta naisesta, joka nojaa käsiinsä ja katsoo kannettavaa tietokonettaan. Kuvituskuva.

» Tutustu myös Turun ja Kaarinan seurakunnissa tuotettuihin videohartauksiin.