Kirkosta metsään -tunnuskuva, jossa keltainen kolmio metsäkuvan päällä.

Kirkosta metsään - mystiikkaa etsimässä

Anni Pesonen ja Ari Kokkonen pohtivat meditaatiota, rukousta ja mystiikkaa.

Ari on pappina Kittilässä ja Anni Turussa. Heitä yhdistää sydänrukous, joka on eräs kristillisen mystiikan harjoitusmetodi. Podcastissa ystävykset puhelevat hengellisyyden ilmiöistä, jotka kiinnostavat heitä itseään.  Podcast on kuultavissa Spreakerissa, Spotifyssä, Google Podcasteissa, SoundCloudissa sekä DeiPlussassa - sekä alla.

Lue uutinen podcastista

Sydänrukous -- uusvanha mystinen harjoitus

Anni ja Ari keskustelevat sydänrukouksesta. Kyseessä on sanaton rukous, jota harjoitetaan hiljaisuudessa. Jaksossa esitellään sydänrukouksen historiaa ja periaatetta. Rukouksen on kehittänyt Thomas Keating, joka esittelee sen kirjassaan Open Mind Open Heart. Anni on kääntänyt teoksen suomeksi ja jaksossa kuullaan otteita suomennoksesta

Sydänrukous - intiimi suhde Jumalaan

Annin ja Arin toinen keskustelu sydänrukouksesta. Usein rukouksella tarkoitetaan ihmisen puhetta Jumalalle, mutta voiko myös ilman sanoja rukoilla? Onko mahdollista rukoilla jopa ilman ajatuksia? Miten sanaton rukous linkittyy muuhun hartauselämään? Jaksossa esitellään sydänrukouksen tekniikkaa tarkemmin ja jaetaan kokemuksia siitä.

Sydänrukous - tie transformaatioon

Annin ja Arin kolmas keskustelu sydänrukouksesta. Aiheuttaako rukous perustavanlaatuista muutosta meissä itsessämme? Mikä oikeastaan on meidän todellinen itsemme? Jaksossa jaetaan kokemuksia sydänrukouksen vaikutuksista elämään. Samalla pohdiskellaan, voisiko rukouksella olla jopa ihmistä itseään suurempi päämäärä.

Mystiikkaa - kertomuksia elävästä elämästä

Anni ja Ari ovat kulkeneet elämässään polkuja, jotka näyttävät olevan kaukana toisistaan. Kohtaaminen mystiikan ja hiljaisuuden äärellä riemastuttaa. Järki on suopunut mysteerin palvelijaksi ja hiljaisuus koetaan Jumalan ensimmäisenä kielenä. Löytääkö ihminen rukouksen vai rukous ihmisen? Jaksossa Ari ja Anni kuvailevat omaa matkaansa sanattoman sydänrukouksen äärelle.

Armoa - mystikko kirkossa

Anni ja Ari pohtivat uskoa sekä Raamatun että omien kokemustensa valossa. Luterilaisen kirkon ydinsanoma on armo, jonka Jumala lahjoittaa. Mutta mitä armo oikeastaan tarkoittaa? Onko se lähinnä vapaalippu kuolemanjälkeiseen elämään? Vai voima, joka vaikuttaa ihmisessä tämän elämän aikana? Entä tarvitaanko aktiivista rukousta, että armo pääsisi toteutumaan?

Tekstivastine tulossa

* * *
Podcastissa kysytään kevään mittaan vielä, miten sanaton mystiikka näkyy Raamatussa?

Ari Kokkonen ja Anni Pesonen kasvot vierekkäin

Tekijät

Kahden papin matka on kulkenut kovin erinäköisten maisemien halki. Ari löysi kristinuskon vasta aikuisena. Ensin tuli mystinen kokemus, joka mylläsi sekä persoonan että työelämän uusiksi. Tietä viitoitti sanoma legopaketin kyljessä. Raamatun lukeminen sai Arin oivaltamaan, että kokemus liittyy johonkin, jota kutsutaan Jumalaksi. Myöhemmin Ari löysi sanattomasta rukouksesta keinon olla yhteydessä Jumalaan. Annia taas Jumala ja rukous kiinnostivat jo lapsena. Jumalankaipuu veti opiskelemaan teologiaa ja sitten tutkimaan Raamattua tieteellisesti. Kolmikymppisenä Anni löysi sanattoman rukouksen ja alkoi harjoittaa sitä säännöllisesti.

Anni Pesonen on hengellisen ohjauksen pastori Turussa.

Ari Kokkonen on pappina Kittilässä.

Podcastit on keskusteltu Teamsissa.

Tunnusmusiikki Music by Noru from Pixabay

Lisätietoa podcastissa mainitusta Thomas Keatingin kirjasta Hiljaisuuden ystävät ry:n sivuilla: Avoin mieli ja sydän - Hiljaisuuden Ystävät ry (hiljaisuudenystavat.fi)