Veteraanit

Veteraanit, joille on myönnetty rintamasotilas-, rintamapalvelus-, rintama- tai miinanraivaajatunnus ja jotka kuollessaan olivat kirjoilla Turussa tai Kaarinassa, saavat yhden hautapaikan veloituksetta. Hautaamisen yhteydessä ei silloin peritä tavanomaisia avaus-, peitto- eikä tuhkausmaksuja.

Sukuhautaan hautaaminen

Kun veteraani haudataan vanhaan sukuhautaan, haudan hallinta-aikaa jatketaan 25 vuotta hautaamisajankohdasta eteenpäin. Haudan hallinta on veteraanin osalta maksuton 25 vuotta. Mahdollisten rinnakkaispaikkojen hallintaoikeus tulee lunastaa samalle ajalle.

Veteraanilehtoon hautaaminen

Turun hautausmaalla on veteraanilehto, jossa on uurnalehto ja muistolehto. Veteraanilehtoon voidaan haudata veteraanien lisäksi myös heidän aviopuolisonsa.

Jos siunaustilaisuus järjestetään Turun hautausmaan kappelissa, seurakunta siirtää saattokukat tilaisuuden jälkeen veteraanien muistolehdon patiolle. Omaiset voivat myös itse viedä saattokukat haudalle.

Nimilaatta ja muistokivi veteraanilehtoon tilataan veteraanijärjestöltä, joka huolehtii myös kiven kaiverruksesta ja tuo kiven haudalle tai kiinnittää muistolaatan muistolehdon yhteismuistomerkkiin.

Veteraanilehdon uurnahautojen hoidosta ei peritä nurmihoitomaksua. Haudalle voi tilata seurakunnan valitsemat kukat hintaan 20 €/kesä. Omista istutuksista omaiset vastaavat itse.

Pyydämme omaisia poistamaan veteraanilehdon haudoilla mahdollisesti olevat muistolyhdyt keväällä ennen hautausmaan kunnostusta. Lyhtyjä saa olla veteraanilehdossa 1.10.–30.4. Seurakunnan poistamat lyhdyt voi noutaa Pyhän Ristin kappelista.

Veteraanilehdon hautamuistomerkkejä kesäaikaan.
Turun hautausmaan veteraaniuurnalehto
Turun hautausmaan veteraanimuistolehto kesäaikaan.
Turun hautausmaan veteraanimuistolehto